ZTM uczy warszawiaków kultury

Agata Ślusarczyk

publikacja 16.10.2012 13:44

Blokowanie wejścia do pojazdu, głośne słuchanie muzyki i nieustępowanie miejsca – to największe uciążliwości stołecznych pasażerów. Edukacyjna akcja ZTM ma to zmienić.

ZTM uczy warszawiaków kultury Kampania edukacyjna ZTM ma zwrócić uwagę pasażerów na poprawne zachowanie Agata Ślusarczyk/GN

„Co najbardziej przeszkadza Państwu w zachowaniu innych pasażerów w komunikacji miejskiej?” – to pytanie na swojej stronie internetowej zadał Zarząd Transportu Miejskiego. Okazuje się, że najwięcej mieszkańców Warszawy podróżujących publicznym transportem skarżyło się na blokowanie wyjścia z pojazdu. Uciążliwe było także głośne słuchanie muzyki, rozmowy przez komórkę czy nieustępowanie miejsca potrzebującym. Na podstawie udzielonych odpowiedzi, ZTM stworzył kampanię edukacyjną „Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam”.

Właśnie trwa pierwsza odsłona akcji. W prawie 1200 pojazdach komunikacji miejskiej pojawiły się plakaty z hasłem: „Obywatelu, nie stój murem” dotyczące blokowania wejścia do pojazdu. Na zdjęciu grupa pasażerów tworzy swoisty mur, blokując kobiecie wyjście z pociągu. Na plakacie został umieszczony tekst odnoszący się do sytuacji przedstawionej w scence:

"Qin Shi Huang, pierwszy ZTM uczy warszawiaków kultury   Tłoczenie się przy wejściu do pojazdu – to jedna z niedogodności, którą wskazali w sondzie ZTM pasażerowie Agata Ślusarczyk /GN cesarz Chin, rozpoczął budowę Wielkiego Muru Chińskiego, osłaniając północne Chiny przed najazdami ludów z Wielkiego Stepu. Jedną z największych podziemnych fortyfikacji Europy jest Międzyrzecki Rejon Umocniony, wybudowany w latach trzydziestych XX w. Miał stanowić barierę przed oczekiwanym atakiem armii polskiej w razie wybuchu wojny z Francją. Nie grożą nam najazdy obcych ludów w komunikacji, dlatego nie twórz fortyfikacji przed pojazdem, tylko stań z boku wejścia i poczekaj, aż wszyscy wysiądą. Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam".

– Chcemy zachęcić pasażerów do większej empatii, dzięki czemu poprawi się komfort podróży. Jeśli uśmiechniemy się do innych, będziemy uprzejmi, mamy szansę na podobną reakcję zwrotną – przekonują organizatorzy.

Pierwsza odsłona kampanii potrwa do 17 października. Kolejne dwie rozpoczną się 18 października (głośne słuchanie muzyki i rozmowy przez telefon) oraz 25 października (nieustępowanie miejsca potrzebującym).