Prawo po naszej stronie

Tomasz Gołąb

publikacja 14.03.2013 22:41

Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce uznać reklamacji, namówił nas na kupno "niezwykle skutecznego urządzenia, dzięki któremu żadne leki już nigdy nie będą nam potrzebne", a pośrednik wcisnął nam polisolokatę, z której trudno się wyplątać? Pomóc może Miejski Rzecznik Konsumentów. 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta.

Małgorzata Rothert Małgorzata Rothert
Miejska Rzecznik Konsumentów
Tomasz Gołąb/GN

Bezpłatne porady i informacje, reprezentowanie mieszkańców w sporach z przedsiębiorcami, czyli podejmowanie mediacji, wsparcie w kierowaniu spraw na drogę sądową i w toku postępowania sądowego – to pomoc, jakiej udziela warszawiakom Miejski Rzecznik Konsumentów.

– Skala problemów jest bardzo szeroka. Począwszy od drobnych, codziennych zakupów, poprzez życiowe decyzje – zakup mieszkania, zaciągnięcie kredytu hipotecznego, etc. Najwięcej problemów zgłaszanych przez konsumentów dotyczy usług telekomunikacyjnych, finansowych i bankowych – mówi Małgorzata Rothert, Miejska Rzecznik Konsumentów. W 2012 r. z różnych form działań rzecznika skorzystało 28 tysięcy mieszkańców. Udzielono ponad 26 tysięcy porad. Podjęto interwencję w prawie 1,5 tys. przypadków.

Ponad 55 proc. interwencji i mediacji kończy się pomyślnie dla konsumentów. Warszawski rzecznik konsumentów jako jedyny jak dotychczas w Polsce podjął się reprezentowania mieszkańców w postępowaniu grupowym: przeciwko spółdzielni mieszkaniowej i przeciwko jednemu z banków.

W ostatnim roku mieszkańcy najczęściej skarżyli się na: firmę sprzedającą energię elektryczną w pakiecie z ubezpieczeniem i rabatami w niektórych aptekach, przedsiębiorców oferujących produkty z obszaru zdrowia (sprzęt medyczny, leki, pościel itp.) podczas pikników, targów, pokazów i prezentacji. Uczestnikami tego rodzaju pokazów są zwykle osoby w podeszłym wieku, które podpisują podsunięte im dokumenty, wśród których są także umowy z bankiem o kredyt konsumencki wartości kilku tysięcy złotych.

Oprócz interwencji, wydział miejskiego rzecznika konsumentów prowadzi działania edukacyjno-informacyjne skierowane do osób starszych. To m.in. ,,Poradnik dla Konsumentów 60+", udział w Targach Wiedzy Konsumenckiej, Targach Aktywni 50+, Senioraliach itp.

Z tej okazji Stowarzyszenie Konsumentów Polskich organizuje czwartą edycję Targów Wiedzy Konsumenckiej, podczas których, możemy lepiej poznać swoje prawa i dowiedzieć się, gdzie szukać pomocy w razie problemów. Targi odbędą się 16 marca w Centrum Handlowym Wola Park w Warszawie. W czasie targów eksperci z organizacji i instytucji zajmujących się ochroną konsumentów udzielą bezpłatnej fachowej pomocy.

W tym roku organizatorzy stworzyli dla konsumentów praktyczny miniprzewodnik, który warto mieć zawsze pod ręką, aby wiedzieć, dokąd udać się po pomoc w razie ewentualnych problemów. Miniprzewodnik będzie można otrzymać podczas targów, jest on również dostępny do pobrania ze strony stowarzyszenia: pomoc.konsumenci.org.

  • Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie, ul. Senatorska 27, 00-099 Warszawa, tel. (+48) 22 44 33 444, fax (+48) 22 44 33 470, e-mail: konsument@um.warszawa.pl. Godziny pracy: poniedziałek: 8.00–18.00, wtorek–piątek: 8.00–16.00.