Pośpiech przedreferendalny

Tomasz Gołąb

publikacja 11.10.2013 22:18

Ulice Nowolazurowa i Kopernika. Dwie ważne inwestycje drogowe ukończone tuż przed ciszą wyborczą.

Pośpiech przedreferendalny Wieczorem otwarty został również przebudowany odcinek ulic Świętokrzyskiej i Kopernika Tomasz Gołąb /GN

"Nową drogę do centrum będą mieli mieszkańcy Ursusa i Włoch. Dziś ok. godz. 22, otwarte zostanie połączenie „Nowolazurowej” z Alejami Jerozolimskimi i z ul. ks. J. Chrościckiego, a w centrum – fragment wyremontowanej ul. Świętokrzyskiej" - obwieściła prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz na Facebooku.

Drogowcy włączyli„Nowolazurową” do budowanego węzła Salomea w Alejach Jerozolimskich. Węzeł jest budowany w ramach trasy S8 Salomea-Wolica przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Miejska ulica będzie podłączona do tymczasowej jezdni w kierunku Pruszkowa, która omija łukiem plac budowy. Będzie można z Alej Jerozolimskich skręcić w prawo w „Nowolazurową” w kierunku ul. Ryżowej oraz wyjechać z „Nowolazurowej” w prawo w Aleje Jerozolimskie w kierunku Pruszkowa. Do czasu zakończenia budowy węzła nie będzie bezpośredniego wyjazdu w lewo, w kierunku centrum – konieczne będzie zawrócenie w Alejach Jerozolimskich przed skrzyżowaniem z ul. Ryżową. 

We Włochach, otwarty został odcinek od ul. Traktorzystów do ul. ks. J. Chrościckiego. Droga biegnie tu w tunelu pod torami kolejowymi w rejonie stacji Warszawa Ursus Północny. Budowa tunelu była niezwykle ciekawym przedsięwzięciem inżynierskim – betonowa konstrukcja tunelu powstała przed nasypem kolejowym a następnie została przesunięta we właściwe miejsce. 

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych otworzył wczoraj oferty na budowę dalszego odcinka arterii – od ul. ks. J. Chrościckiego do ul. Połczyńskiej. O zamówienie ubiega się 8 firm i konsorcjów. Najniższa oferta w wysokości ok. 78,7 mln złotych należy do firmy SKANSKA SA. Najwyższa – ok. 113,25 mln – złożona została przez firmę Bilfinger Infrastructure S.A.
Planowany odcinek „Nowolazurowej” ma długość ok. 950 m, z czego ok. 550 m to wiadukt nad torami stacji Warszawa Główna Towarowa. Ulica będzie miała dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Przebudowana zostanie również ul. Połczyńska na długości ok. 600 m, powstanie rondo na skrzyżowaniu z „Nowolazurową”. Budowa ma potrwać 21 miesięcy od momentu podpisania umowy z wybranym wykonawcą. W przyszłości ulica nazywana roboczo „Nowolazurowa” połączy Al. Jerozolimskie z Trasą AK.

Wieczorem otwarty został również przebudowany odcinek ulic Świętokrzyskiej i Kopernika. Korzystanie z przebudowanych ulic ułatwią obniżone do poziomu jezdni chodniki przy przejściach dla pieszych i płyty z wypustkami sygnalizujące bliskość jezdni, wytyczone pasy i drogi dla rowerów, a także nowa organizacja ruchu – z dwoma rondami, które poprawią bezpieczeństwo i płynność ruchu. Wykonawca dokończy jeszcze chodnik po zachodniej stronie ul. Świętokrzyskiej i trawniki oraz, jeśli pogoda pozwoli, chodnik wzdłuż Szpitala Dziecięcego. Pozostały fragment jezdni, tuż przed skrzyżowaniem z ul. Nowy Świat, będzie remontowany w przyszłym roku.

W przyszłym roku zmieni się cała Świętokrzyska. Plany modernizacji ulicy po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra zakładają generalny remont jezdni i chodników oraz zmiany w organizacji ruchu – wytyczenie pasów i dróg rowerowych, nowych przejść dla pieszych, miejsc parkingowych, przystanków autobusowych oraz zwężenie jezdni – od Ronda ONZ do ul. Marszałkowskiej do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku (z dodatkowymi pasami do skrętów przed skrzyżowaniami) a od ul. Marszałkowskiej do ul. M. Kopernika do jednego pasa ruchu w każdym kierunku (z dodatkowymi pasami do skrętów przed skrzyżowaniami).