Do jazdy, gotowi, start

Tomasz Gołąb

publikacja 01.03.2015 10:50

Już co ósmy warszawiak jest pasjonatem Veturilo. 196 stacji i 3000 jednośladów gotowych jest znowu do wypożyczenia. Padnie nowy rekord?

Do jazdy, gotowi, start Warszawa staje się miejscem przyjaznym rowerzystom. Tylko w ubiegłym roku przybyło 60 km infrastruktury i ścieżek Tomasz Gołąb /Foto Gość

Użytkowników systemu jest już prawie 300 tys., a rowery w ubiegłym roku wypożyczano 1,9 mln razy. Najaktywniejszy warszawski rowerzysta skorzystał z rowerów… 1304 razy.

Wystartował kolejny, czwarty sezon publicznego roweru miejskiego. W tym roku rower będzie można wziąć i oddać na jednej z blisko 200 stacji.

Do dyspozycji warszawiaków będzie ok. 3 tys. jednośladów. To sporo, chociaż ubiegły rok pokazał, że coraz częściej na stacjach brakuje już pojazdów.

Rowerzyści będą mogli korzystać także z innych udogodnień: ponad tysiąca parkingów rowerowych (11 tys. miejsc dla rowerów), 40 stacji samoobsługowej naprawy rowerów, czterech bezpłatnych wypożyczalni rowerów towarowych, wypożyczalni handbike’ów (rowerów dla niepełnosprawnych) i wypożyczalni rowerów dziecięcych.

Rowerzyści w 2014 r. najchętniej wybierali trasy pomiędzy stacją Pole Mokotowskie i kampusem Uniwersytetu Warszawskiego na Banacha, między ul. Marymoncką a kampusem UKSW w Lesie Bielańskim oraz między metrem Imielin a stacją przy ul. Pileckiego i ul. Alternatywy.

W ubiegłym roku otworzono 30 nowych stacji, w tym powstaną m.in. przy stacjach metra: Nowy Świat - Uniwersytet (w rejonie ul. Kubusia Puchatka), Świętokrzyska (w rejonie Sezamu) i Rondo ONZ (w pobliżu ulicy Pańskiej).

- Liczba rowerzystów w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła ponad trzykrotnie, a rower stał się popularnym środkiem transportu. Obecnie ruch rowerowy to już niemal 3 proc. wszystkich podróży po mieście - mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. komunikacji rowerowej.

W 2014 r. w Warszawie powstało ponad 60 km dróg i pasów rowerowych (m.in. na ul. Czerniakowskiej, Reymonta, Waryńskiego, Prostej, Świętokrzyskiej, Sokolej, Miodowej, Saskiej, Markowskiej, Dawidowskiego i al. Wojska Polskiego).

Dzięki temu sieć rowerowa stolicy liczy już ponad 412 km, a połowa dróg ma nawierzchnię asfaltową. W tym roku pasy rowerowe powstaną m.in. na ul. Dickensa, Raszyńskiej, Zakroczymskiej, Wóycickiego i Wrocławskiej.

Zaplanowano budowę dróg rowerowych także wzdłuż ul. Marszałkowskiej, Rzymowskiego, al. Stanów Zjednoczonych, Żwirki i Wigury, a także blisko 2,8 km ścieżek i kontrapasów w ramach budżetu obywatelskiego.

W ciągu pięciu najbliższych lat powstanie 200 km nowej infrastruktury przy głównych arteriach: ul. Puławskiej, al. Waszyngtona, Powsińskiej, Wiertniczej, Połczyńskiej, Pułkowej, Okopowej, Towarowej, Marsa, Modlińskiej i Jagiellońskiej. 

Swoje funkcjonowanie (30 listopada 2014 r.) zakończył system Bemowo Bike. W związku z tym na Bemowo przeniesione zostaną trzy stacje Veturilo, które staną w dotychczasowych lokalizacjach: na ul. Górczewskiej (przy urzędzie dzielnicy i pętli tramwajowej) oraz ul. Radiowej (przy skrzyżowaniu z ul. Powstańców Śląskich).

W ub.r. w Polsce nabywców znalazło 1,2 mln rowerów, czyli ok. 15 proc. więcej niż w poprzednim roku. W dodatku co 12 rower w Europie wyprodukowano nad Wisłą, co daje nam trzecie miejsce na kontynencie.

TAGI: