Takie będą nowe stacje

Tomasz Gołąb

publikacja 24.02.2016 12:38

Rozstrzygnięto konkurs na kolejne stacje II linii metra. Wszystkie powstaną do 2022 r.

Takie będą nowe stacje Koncepcje pięciu kolejnych stacji metra pokazano na stacji Dworzec Wileński Tomasz Gołąb /Foto Gość

W połowie 2016 r. ma rozpocząć się budowa dwóch nowych odcinków II linii metra w stronę Bemowa i Targówka (3+3). Wykonawcy będą mieli 38 miesięcy na budowę od momentu podpisania umowy. Na kolejne trzeba będzie poczekać aż do 2022 r. Ale za to wiemy już jak będą wyglądać trzy ostatnie stacje na północy II linii i dwie na odcinku zachodnim.

Na początku 2015 r. Metro Warszawskie ogłosiło konkurs na koncepcję architektoniczną dwóch kolejnych odcinków II linii metra – trzech stacji północnych roboczo nazywanych Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz dwóch na zachód: Wola Park i Powstańców Śląskich. czyli 3+2. Prace konkursowe złożyło sześć firm, z których sąd konkursowy wybrał po jednej dla każdego z odcinków: konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” z AMC Andrzej M. Chołdzyński dla części wolsko-bemowskiej i ILF Consulting Engineers Polska dla odcinka na Targówku. Pracownie otrzymają nagrody w wysokości po 50 tys. zł i zaproszenia do negocjacji z wolnej ręki na realizację projektów stacji i tuneli.

Budowa kolejnych dwóch stacji na Woli i Bemowie oraz trzech stacji na Bródnie ma się rozpocząć bezpośrednio po zakończeniu rozbudowy 3+3, czyli trzech stacji w na Woli i trzech na Targówku. Dla odcinka wschodniego będzie to oznaczało zakończenie II linii, natomiast na Bemowie w planach są jeszcze dwie stacje oraz nowa stacja techniczno-postojowa zlokalizowana w Morach. Obecnie trwa procedura wydawania decyzji lokalizacyjnej i decyzji środowiskowej dla odcinków 3+2. Mają być wybudowane w 2022 r. Kolejne odcinki II linii dotrą do mieszkaniowych rejonów Warszawy i znacznie ułatwią dojazd do centrum i do innych środków komunikacji miejskiej.

- Warszawie zazdroszczą Berlin czy Wiedeń, bo utrzymujemy aż 60-procentowy udział transportu miejskiego w komunikacji w Warszawie - cieszy się wiceprezydent Jacek Wojciechowicz.

Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. Dziennie jeździ nim ok. 120 tys. osób. Odcinek od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński (6,1 km) pociąg pokonuje w 11 minut. Wkrótce rozpocznie się budowa odcinków II linii na zachód i na północny-wschód.

W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: „Wolska” (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; „Moczydło” (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz „Księcia Janusza” (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (1.147.999.590,00 zł brutto).

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: „Szwedzka” (C16) pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; „Targówek” (C17) w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz „Trocka” (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła firma Astaldi S.p.A. z Włoch (1.066.741.483,79 zł brutto).

TAGI: