Centralny do remontu!

jjw /PAP

publikacja 26.06.2013 22:03

Remontowany przed rokiem Dworzec Centralny znów "idzie do naprawy". Wszystko przez przeciekające dachy.

Kolejarze chcą prowadzić remont etapami, by dworzec mógł obsługiwać pasażerów Kolejarze chcą prowadzić remont etapami, by dworzec mógł obsługiwać pasażerów
Joanna Jureczko-Wilk /GN

Remontu stołecznego Dworca Centralnego, który zakończył się przed przed Euro 2012, polegał na wyczyszczeniu hali głównej i podziemi dworca, instalacji nowego systemu informacji dla pasażerów, biletomatów oraz punktów informacyjnych. Kosztował 60 mln zł. Nie usunięto jednak zasadniczego problemu, który użytkowaniom daje się we znaki od lat: cieknącej ze stropów wody. Zaplanowany na ten rok remont ma uszczelnić konstrukcję, co będzie wymagało skucia starych izolacji. Kolejarze nie wykluczają, że jeszcze w tym roku trzeba będzie rozkopać część ulic w centrum Warszawy. Niektóre z robót będą prowadzone w okolicy al. Jana Pawła II i Alei Jerozolimskich. Cały remont ma się skończyć w grudniu br.

Kolejarze chcą, by podczas skuwania starych izolacji i uszczelniania konstrukcji - podobnie jak miało to miejsce podczas liftingu przed EURO 2012 - dworzec normalnie obsługiwał pasażerów. Czasowo wyłączona będzie tylko ta jego część, w której akurat będą prowadzone prace.

"Dworzec Warszawa Centralna, choć unikatowy jeśli chodzi o przyjęte w latach 70. rozwiązania konstrukcyjne i bryłę hali głównej, jest niezwykle trudnym obiektem, jeśli chodzi o zapewnienie bezproblemowej eksploatacji" - powiedziała rzeczniczka PKP S.A. Katarzyna Mazurkiewicz. Przyznała, że przez kilkadziesiąt lat nie zadbano o odpowiednią konserwację dworca, więc teraz potrzeba szeroko zakrojonej modernizacji, by budynek i przejścia podziemnie spełniały obecnie obowiązujące standardy.

W tym roku poza uszczelnieniem dworca zaplanowano wymianę dziesięciu ciągów schodów ruchomych z galerii środkowej na poszczególne perony i montaż platform umożliwiających niepełnosprawnym dostanie się na zlokalizowane wokół dworca przystanki komunikacji miejskiej. W przyszłości wymieniony ma być system ogrzewania hali głównej.