Prostowanie na Prostej

Tomasz Gołąb

publikacja 29.01.2014 12:49

Rozpoczęły się prace drogowców miedzy ul. Towarową i Jana Pawła II. Koniec przewidziany jest dopiero za pół roku. Ul. Prosta zyska dwa pasy ruchu i ścieżki rowerowe.

Prostowanie na Prostej Przebudowa ulicy Prostej kosztować będzie prawie 34 mln zł Tomasz Gołąb /GN

Okolice ul. Prostej to od dwóch lat plac budowy – powstaje pod nią centralny odcinek II linii metra. Budowa wentylatorni, stacji wraz z wejściami i szybami wind, przejść podziemnych to na tyle duże przedsięwzięcia, że przebudowa kanalizacji, wodociągów, sieci energetycznej i rozbiórka torowiska tramwajowego związane z przebudową ul. Prostej odbywały się w cieniu największej warszawskiej inwestycji. Teraz jednak już wszyscy powinni zauważyć budowę nowej ulicy. Wykonawca wyłączył z ruchu odcinek ul. Prostej od ul. Żelaznej do ul. Twardej (czyli do placu budowy stacji metra Rondo ONZ) oraz od ul. Żelaznej do ul. Miedzianej (czyli do placu budowy wentylatorni metra). Zmiana nie wywoła dużych utrudnień w ruchu bo obydwa te odcinki kończyły się ślepo na placach budowy metra; zmieni się jedynie dojazd na tyły budynków przy Rondzie ONZ – będzie on możliwy ul. Twardą.

Prostowanie na Prostej   UM Warszawa Przed rozpoczęciem budowy metra ul. Prosta pomiędzy ul. Towarową a al. Jana Pawła II miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. Stanowiła jedyny wąski odcinek w ciągu ulic Świętokrzyskiej i Kasprzaka. Teraz ten fragment (ok. 770 m) zostanie przebudowany do układu dwujezdniowego o dwóch pasach ruch w każdą stronę, z dodatkowymi pasami w rejonie skrzyżowań. Zmieni się także przebieg linii tramwajowej, która znajdzie się w pasie dzielącym między jezdniami. Technologia wykonania torowiska tramwajowego pozwoli w przyszłości udostępnić je także dla ruchu autobusowego. W ramach inwestycji nastąpi też przebudowa wlotów ulic Żelaznej, Twardej i Pańskiej oraz budowa parkingów dla samochodów osobowych przy ul. Pańskiej. Ponadto, po obu stronach rozbudowywanej ul. Prostej przewidziano drogi dla rowerów oraz ciągi pieszo-rowerowe. Przebudowa ulicy zakończy się w drugiej połowie 2014 r. i będzie kosztowała 33,8 mln zł.