Klerycy "czują klimat”

Agata Ślusarczyk

publikacja 22.05.2015 14:26

Powołaniowy spot z warszawskiego seminarium szybko podbił internet. Dlaczego?

Klerycy "czują klimat” Spot powstawał 2-3 miesiące Agata Ślusarczyk /Foto Gość

Spot powołaniowy "Obietnica” kleryków z Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego z Krakowskiego Przedmieścia trafił do internetu w Niedzielę Dobrego Pasterza. W szybkim czasie obejrzało go blisko 61 tys. internautów, a do seminarium zaczęły z różnych stron dochodzić słowa uznania i gratulacje. Ujmuje autentyzmem, mocnym przesłaniem i co najważniejsze - krótką, nowoczesną formą.

Blisko półtoraminutowy spot rozpoczyna seria mocnych stwierdzeń: "Prawdopodobnie nie ocalisz świata”, "niektórzy będą brali cię za nudziarza”, "nie wezmą cię za bohatera”, "będą chcieli ci udowodnić, że Boga nie ma”… "a ty im opowiesz, jak Go doświadczasz”, "docenią to, że masz dla nich czas”, "będziesz czynić cuda”, "otrzymasz nagrodę w niebie” - kontynuują opowieść. Na koniec stawiają pytanie: "Czy przyszła ci do głowy myśl, żeby zostać księdzem?”.

Pomysł podsunęło samo kleryckie życie. - Scenariusz do filmu wymyślili sami klerycy, ludzie z zapałem, którzy sami "czują klimat”. Dlatego sporo w nim osobistego doświadczenia, nie tylko seminaryjnego, ale i ewangelizacyjnego. Obsada w poszczególnych rolach także nie była przypadkowa. Autentyzm trafia do młodego człowieka - wyjaśnia ks. Krzysztof Siwek, prefekt Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego.

W realizacji pomogła profesjonalna ekipa - spot został wyprodukowany przez Archidiecezjalne Centrum Informacji przy współpracy ze Stacją7. Były dynamiczne ujęcia, dobrze dobrana muzyka i symboliczne obrazy. Całość w nietypowy sposób pokazuje kapłańską drogę.

- To nowa jakość w powołaniowych spotach. W tego typu inicjatywach nie chodzi o długie wypowiedzi i zachęty, ale o poruszenie serca. Włożenie kija w mrowisko. Jest to nie tyle zachęta do wstępowania do seminarium, ale chęć zainteresowania tą formą życia w ogóle, wyjście naprzeciw poszukiwaniom młodego człowieka z konkretną propozycją. Spot to dopiero początek tej drogi - uważa ks. Krzysztof Siwek, prefekt Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego.

Filmik jest częścią strategii ewangelizacyjnej skierowanej do młodych. W warszawskim seminarium właśnie rusza prekatechumenat powołaniowy. - To rodzaj indywidualnej formacji skierowanej do osób od 16 roku życia. Widzimy potrzebę systematycznej pracy z młodym człowiekiem, umacniania go duchowo i kształtowania jego człowieczeństwa. Dzięki temu decyzje o wyborze kapłańskiej drogi będą dojrzalsze - mówi ks. K. Siwek. I dodaje: Z naszych obserwacji wynika, że do seminarium przychodzą osoby, którym nie brakuje zapału, ale mają wiele rzeczy nie przepracowanych, potrzebują także umocnienia wiary. Wychodzimy naprzeciw tym potrzebom.

W ramach formacji młodzi, dwa razy w roku będą mogli uczestniczyć w rekolekcjach powołaniowych (najbliższe rozpoczną się już 12 czerwca), brać udział w spotkaniach organizowanych w seminarium, korzystać z kierownictwa duchowego, a w przyszłości być może odbyć nietypowe rekolekcje typu "zostań klerykiem na weekend”, podczas których będzie można razem z kandydatami do kapłaństwa przeżyć dzień.

Wyzwaniem formacyjnym są także „dorosłe powołania” - do seminarium coraz częściej przychodzą osoby po studiach i doświadczeniem zawodowym, a nawet z doktoratem. Obecnie w seminarium na Krakowskim Przedmieściu do kapłaństwa przygotowuje się 120 kleryków na 6 rocznikach.

Spot "Obietnica” jest pierwszym klipem powołaniowym, jaki powstał w gmachu warszawskiego seminarium. - I mamy nadzieję, że nie ostatnim - zapowiada ks. K. Siwek.

czytaj także: