Ksiądz z promocji

Agata Ślusarczyk

|

Gość Warszawski 22/2015

publikacja 28.05.2015 00:00

Dwa seminaria, dwa spoty i jeden cel: włożyć kij w mrowisko i zadać mało popularne pytanie. O kapłaństwo. 


Klerycy z praskiego seminarium na planie zdjęciowym Klerycy z praskiego seminarium na planie zdjęciowym
Agata Ślusarczyk /Foto Gość

Wiślane bulwary, chłopak i dziewczyna, romantyczny nastrój. Wizja szczęśliwego życia we dwoje… Chłopak niespodziewanie odkrywa w swoim sercu Boży głos. Rzuca wszystko. Wybiera kapłaństwo. 
– Nasz najnowszy powołaniowy spot ma przede wszystkim dać do myślenia. Ale także przez pryzmat pewnej historii pokazać, że w seminarium toczy się barwne życie, wcale nie gorsze niż to poza jego murami. Tym samym próbujemy przełamać stereotyp „nudnego” miejsca – tłumaczy Magdalena Kowalewska z biura prasowego diecezji warszawsko-praskiej.


Filmik będzie nowoczesny, z krótkimi, dynamicznymi ujęciami i ciekawą fabułą. Kamera diecezjalnej telewizji już filmowała w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Warszawsko-Praskiej piłkarskie rozgrywki, kleryków pracujących w ogrodzie, teologiczne dysputy na wykładach i kawały opowiadane w czasie rekreacji. Jest i modlitewne skupienie. Spot pojawi się w sieci na przełomie maja i czerwca.
– W dzisiejszych czasach tego typu działania to konieczność. Multimedia są językiem ludzi młodych, poza tym dla nich pierwszym źródłem poszukiwania informacji jest internet. Seminarium także musi być instytucją, która podąża z duchem czasu – uważa ks. prof. Krzysztof Warchałowski, rektor Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Warszawsko-Praskiej. 
Dlatego już w ubiegłym roku w sieci zawisł pierwszy powołaniowy klip praskiego seminarium. Pierwszego dnia odwiedziło go ponad tysiąc internautów, a obecnie na liczniku ma ponad 2,5 tys. odsłon. W wakacje publikowane były krótkie reportaże pokazujące życie w seminarium od kuchni, które w sumie obejrzało 7,4 tys. internautów. Dużą popularnością cieszyły się też materiały multimedialne z prymicji.
Obecność w internecie to jedna z wielu form „otwierania” się seminarium i wychodzenia do młodych. W gmachu przy ul. Mehoffera swoją formację odbywają lektorzy i ceremoniarze, w ferie organizowane są rekolekcje powołaniowe adresowane szczególnie do maturzystów, dni skupienia przeżywają tu ministranci i bielanki. 20 czerwca na terenie seminarium po raz pierwszy obędzie się Zlot Młodzieży Diecezji Warszawsko-Praskiej. Co roku z okazji Bożego Narodzenia klerycy przygotowują również teatralną sztukę. W ubiegłym roku spektakl obejrzało blisko 5 tys. osób.
W Niedzielę Dobrego Pasterza swoją internetową premierę miał z kolei powołaniowy spot kleryków z Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego z Krakowskiego Przedmieścia. Pierwszy, jaki przy udziale profesjonalnych filmowców wyszedł z gmachu warszawskiego seminarium. I od razu zrobił w sieci furorę – filmik „Obietnica” obejrzało blisko 61 tys. internautów. 
Blisko półtoraminutowy spot rozpoczyna seria mocnych stwierdzeń: „Prawdopodobnie nie ocalisz świata”, „niektórzy będą brali cię za nudziarza”, „nie wezmą cię za bohatera”, „będą chcieli ci udowodnić, że Boga nie ma”… „a ty im opowiesz, jak Go doświadczasz”, „docenią to, że masz dla nich czas”, „będziesz czynić cuda”, „otrzymasz nagrodę w niebie” – kontynuują opowieść. Na koniec stawiają pytanie: „Czy przyszła ci do głowy myśl, żeby zostać księdzem?”. 
Klerycy dobrze wiedzą, co mówią – sami na własnej skórze doświadczyli trudów i piękna kapłańskiej drogi. Przed kamerą dzielą się swoim miniświadectwem. Wypowiedziom towarzyszą dobrze dobrana muzyka i symboliczne sceny. Całość w nietypowy sposób pokazuje kapłańską drogę. 
– To nowa jakość w powołaniowych spotach. W tego typu inicjatywach nie chodzi o długie wypowiedzi i zachęty, ale o poruszenie serca. Włożenie kija w mrowisko. Jest to nie tyle zachęta do wstępowania do seminarium, ile chęć zainteresowania tą formą życia w ogóle, wyjście naprzeciw poszukiwaniom młodego człowieka z konkretną propozycją. Spot to dopiero początek tej drogi – uważa ks. Krzysztof Siwek, prefekt Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego.
Filmik jest częścią strategii ewangelizacyjnej skierowanej do młodych. W warszawskim seminarium właśnie rusza prekatechumenat powołaniowy. 
– To rodzaj indywidualnej formacji skierowanej do osób od 16. roku życia. Widzimy potrzebę systematycznej pracy z młodym człowiekiem, umacniania go duchowo i kształtowania jego człowieczeństwa. Dzięki temu decyzje o wyborze kapłańskiej drogi będą dojrzalsze – mówi ks. K. Siwek.
W ramach formacji młodzi dwa razy w roku będą mogli uczestniczyć w rekolekcjach powołaniowych (najbliższe rozpoczną się już 12 czerwca), brać udział w spotkaniach organizowanych w seminarium, korzystać z kierownictwa duchowego, a w przyszłości być może odbyć nietypowe rekolekcje typu „zostań klerykiem na weekend”, podczas których będzie można razem z kandydatami do kapłaństwa przeżyć dzień.
Choć klerycy nie lubią słowa „promocja”, wiedzą, że we współczesnym świecie wygrywa ten, kto ma atrakcyjną ofertę – przebije się w gąszczu alternatyw, które proponuje świat. 
– Seminarium i kapłańskie powołanie też jest pewnego rodzaju alternatywą, dlatego ważne jest, by miało pozytywny wizerunek – zauważa kl. Piotr Talarek z praskiego seminarium.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.