Nowe piętrowe pociągi od PESY

Tomasz Gołąb

publikacja 14.01.2016 09:15

22 nowe piętrowe wagony i dwie lokomotywy już za kilka dni zaczną wozić pasażerów na trasach do Skierniewic i Radomia.

Nowe piętrowe pociągi od PESY Kabina maszynisty jest bardzo komfortowa. Ale reszta składu - również. SUNDECKI mogą rozwijać prędkość do 160 km/h Tomasz Gołąb /Foto Gość

Koleje Mazowieckie odebrały ostatnie wagony piętrowe oraz lokomotywę Gama, wyprodukowane przez firmę PESA Bydgoszcz S.A. To pionierski kontrakt, zarówno ze względu na czas realizacji, ok. 15 miesięcy zamiast trzech lat, ale także ze względu na fakt, że żadna polska fabryka nie produkowała do tej pory wagonów piętrowych.

Nowe pociągi pobłogosławił ks. Ryszard Marciniak SAC, od 30 lat duszpasterz kolejarzy.

- Zanim wstąpiłem do seminarium, byłem zastępcą naczelnika Dworca Warszawa Wschodnia. Idąc do pracy, zachodziłem na modlitwę do pallotynów na Skaryszewską. I pewnego dnia po prostu tam zostałem - wspomina. - Niech nowe składy wiozą pasażerów bezpiecznie i punktualnie - modlił się duszpasterz kolejarzy.

Uroczystość przekazania ich do użytku odbyła się na peronie piątym Dworca Warszawa Wschodnia, w obecności Adama Struzika, marszałka województwa mazowieckiego, Rafała Rajkowskiego, członka zarządu województwa mazowieckiego, Waldemara Kulińskiego, przewodniczącego rady nadzorczej KM oraz zaproszonych gości.

PESA przekazała Kolejom Mazowieckim wszystkie zamówione pojazdy PESA SUNDECK oraz dwie lokomotywy Gama. Wjeżdżające na stację nowe pociągi przywitała orkiestra dęta OSP Karczew.

Pierwszy piętrus od PESY
Tomasz Gołąb
- Mieszkańcy Mazowsza coraz chętniej wybierają Koleje Mazowieckie. Podróż pociągiem do pracy czy szkoły jest nie tylko tańsza, ale i coraz częściej szybsza niż samochodem. Dlatego od lat robimy wszystko, aby pociągów było coraz więcej i aby były coraz bardziej komfortowe. Do 2015 r. do taboru Kolei Mazowieckich trafiło w sumie 95 nowych pojazdów - m.in. „Elfy”, „Flirty” czy „Impulsy”. Jestem przekonany, że również nowoczesne piętrowe pojazdy SUNDECK sprawdzą się, zwłaszcza na tych najbardziej obciążonych trasach. Mam nadzieję, że ich jakość będzie dorównywała urodzie - powiedział Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego, przypominając że Urząd Marszałkowski zainwestował w rozwój taboru i remonty na Mazowszu już ok. 1,5 mld zł.

Nowe piętrowe pociągi od PESY   SUNDECKI pomieszczą nawet 1700 pasażerów. W każdym wagonie są gniazdka elektryczne, WI-FI, a nawet specjalne stanowiska dla pracujących na laptopach Tomasz Gołąb /Foto Gość Nowe piętrowe pociągi wkrótce pojawią się na trasach do Radomia i Skierniewic. W wagonie sterowniczym jest 85 miejsc siedzących, a w wagonie środkowym 130.

W podstawowej konfiguracji pojazd składa się z lokomotywy elektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowych wagonów środkowych.

Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700 pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160 km/h. 

Wartość kontraktu na 24 pojazdy to około 267 mln zł, z czego blisko 170 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Podczas uroczystego przekazania pojazdów obecny był Rafał Rajkowski, członek zarządu województwa mazowieckiego.

- To niezwykle ważny dzień dla transportu kolejowego na Mazowszu. Realizacja tak dużego i pionierskiego kontraktu nie pozostawia wątpliwości, że Koleje Mazowieckie wiodą pierwszeństwo w kraju jako najnowocześniejszy regionalny przewoźnik kolejowy. To ogromna satysfakcja, ale też swego rodzaju zobowiązanie - zarówno dla właściciela, jak i przewoźnika - by nie osiąść na laurach. Jednak mając na uwadze fantastyczną dekadę funkcjonowania spółki, co do jej przyszłości jestem zdecydowanym optymistą - powiedział Rafał Rajkowski.

Koleje Mazowieckie przewiozły w ciągu ostatniego roku 63,5 mln pasażerów.

PesaSUNDECK – to pierwsze piętrowe pojazdy kolejowe wyprodukowane przez polskiego producenta. Przeznaczone są głównie do obsługi aglomeracji miejskich. SUNDECK (ang. słoneczny taras) - wzięła się od słonecznego, wyżej położonego pokładu. Pojazdy będą wykorzystywane do obsługi pociągów uruchamianych w systemie „push-pull”.