Rusza metro na Targówek

Tomasz Gołąb

publikacja 26.04.2016 14:14

Budowa trzech kolejnych stacji rozpoczyna się w weekend. Będą gotowe w 2019 r. Dzięki temu z okolic ulicy Trockiej do centrum dostaniemy się w 14 minut. Zanim to nastąpi, czekają nas trzy lata dużych utrudnień.

Rusza metro na Targówek Budowa trzech nowych stacji to nie koniec inwestycji. Miasto czeka na zgodę, by budować kolejne stacje także na Wolę Tomasz Gołąb /Foto Gość

W długi majowy weekend rozpocznie się budowa kolejnych trzech stacji metra na Pradze. W ciągu trzech lat ma powstaną stacje: Szwedzka, Targówek i Trocka.

- Niedawno chwalili się w Gdańsku kilometrowym tunelem pod Martwą Wisłą zbudowanym w cztery lata. My zbudowaliśmy ponad 7 kilometrów metra w ciągu 3,5 roku - mówi wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. - A kolejne 3,12 km powstanie do 2019 roku.

Ale zanim mieszkańcy Targówka będą dojeżdżać w 14 minut do centrum miasta, muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami, zwłaszcza w okolicach ulicy Trockiej. Przez trzy lata autobusy będą kursować objazdami, a mieszkańcy okolic budowanych stacji będą musieli nadkładać drogi, by omijać place budów. Włoska firma Astaldi zgodnie z podpisaną niedawno umową musi zbudować do maja 2019 r. trzy stacje II linii metra.

W kierunku wschodnim, z Dworca Wileńskiego, powstanie ok. 3,12 km trasy. Na Pradze techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada i to stąd pociągi metra pojadą dalej na Targówek. Stacja Szwedzka (C16) będzie pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej, pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA „Stalowa”.

To będzie stosunkowo niewielka budowla, jej długość to 135 m. Następna, Targówek (C17), wybudowana zostanie pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego. Po północnej stronie ul. M. Ossowskiego, pod terenem zieleni, znajdować się będzie łączący się ze stacją jednokondygnacyjny, podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość będzie miała niemal 300 m długości. I wreszcie największy obiekt tego odcinka II linii metra - stacja Trocka i wraz z torami odstawczymi, wszystko razem o długości 450 m.

Zlokalizowana jest wzdłuż ul. Pratulińskiej - pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej, a także wzdłuż planowanej ulicy na przedłużeniu ul. Pratulińskiej. To stąd wyruszą tarcze TBM drążące tunele w kierunku Dworca Wileńskiego. I wreszcie - to stąd wywożony będzie urobek z drążonych tuneli, dostarczane betonowe elementy obudowy tuneli, materiały budowlane, maszyny i urządzenia. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Szyb do wyjęcia tarcz TBM powstanie w końcowym etapie drążenia, przy ul. Targowej.

Zanim podziemna kolej dojedzie na Targówek, mieszkańcy muszą się przygotować na zmiany w ruchu drogowym. Pierwsze zostaną wprowadzone w nocy z piątku na sobotę  z 29 na 30 kwietnia - zwężona o jeden pas ruchu zostanie ul. Szwedzka.

Przez około dwa  miesiące po rozpoczęciu budowy na kilkusetmetrowym odcinku obowiązywał na niej będzie ruch jednokierunkowy - w stronę ul. 11 Listopada. Objazd prowadzi ul. Strzelecką, Środkową i Stalową. To zwężenie jest potrzebne, bo w nowe miejsce przeniesiona zostanie komora ciepłownicza kolidująca z przyszłą stacją Szwedzka.  

Zasadnicze zmiany w ruchu czyli zamknięcie ulic pod którymi będą stacje metra Targówek i Trocka zaplanowano na noc z niedzieli na poniedziałek z 1 na 2 maja. Zamknięte dla ruchu będzie skrzyżowanie ul. Trockiej i Pratulińskiej, przejezdna pozostanie ul. Handlowa. Także skrzyżowanie ul. M. Ossowskiego i Pratulińskiej zostanie wyłączone z ruchu.

Zlikwidowane zostało rondo na skrzyżowaniu ulic Gorzykowskiej i Handlowej, natomiast na skrzyżowaniu ul. M. Ossowskiego i Witebskiej wybudowane zostanie rondo umożliwiające zawracanie. Na ulicy Gorzykowskiej i Handlowej (pomiędzy Kołową a Święciańską, w kierunku Radzymińskiej) wytyczony został bus pas. Objazd zamkniętych ulic prowadzi ulicami Gorzykowską, Handlową i Kołową.

Na ul. Szwedzkiej, pomiędzy ul. Stalową a Strzelecką, na ok. dwa miesiące wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy. Autobusy linii 135 jadące w kierunku Strzeleckiej będą mogły Szwedzką kursować bez zmian. W kierunku przeciwnym zaś zostaną skierowane na trasę objazdową prowadzącą ulicami Strzelecką, Środkową i Stalową.

Na większe utrudnienia pasażerowie powinni się przygotować w związku z budową stacji Targówek oraz Trocka. W czasie prac zamknięty zostanie przejazd ulicą Ossowskiego w rejonie skrzyżowania z Pratulińską, Pratulińska pomiędzy Trocką a Handlową i skrzyżowanie z Trocką.

Na trasy objazdowe zostaną skierowane linie autobusowe: 156, 160, 162, 199, 212, 517, N02, N12 i N62. Kursowanie 356 będzie zawieszone. Linia ekspresowa E-3 zostanie przekształcona 262, która będzie kursowała na nowej trasie we wszystkie dni tygodnia. Jej zadaniem będzie połączenie osiedli położonych przy ul. Trockiej z Dworcem Wileńskim w zamian za linie wycofane.

Z myślą o mieszkańcach okolic obecnej pętli Targówek uruchomiony zostanie dodatkowy przystanek autobusowy na ul. Handlowej (w kierunku Gorzykowskiej) za skrzyżowaniem z Lusińską. Na ul. M. Ossowskiego, w rejonie przystanku Witebska, zostanie wybudowane rondo, które umożliwi zawracanie autobusom linii 156, 160 i 517.

Przystanek Pratulińska stanie się zaś przystankiem końcowym dla linii: 199, 212, 262. W związku z tym, że ruch autobusowy będzie się odbywał głównie ul. Handlową oraz Gorzykowską, zostanie na nich - na odcinku od Kołowej do Święciańskiej (w jednym kierunku) - wytyczony buspas.