Jaką mamy młodzież?

gr

|

Gość Warszawski 24/2018

publikacja 14.06.2018 00:00

Aż 78 proc. uczniów uważa się za patriotów – wynika z badań organizatorów akcji „BohaterON – włącz historię!”.

Gościem specjalnym podczas prezentacji wyników był Włodzimierz Dusiewicz, ps. „Dusza”. Z bohaterem Powstania Warszawskiego mieli okazję porozmawiać uczniowie trzech szkół, które zwyciężyły w konkursie organizowanym przez pomysłodawców projektu „BohaterON – włącz historię!”. Gościem specjalnym podczas prezentacji wyników był Włodzimierz Dusiewicz, ps. „Dusza”. Z bohaterem Powstania Warszawskiego mieli okazję porozmawiać uczniowie trzech szkół, które zwyciężyły w konkursie organizowanym przez pomysłodawców projektu „BohaterON – włącz historię!”.
Mikołaj Kowalski /Foto Gość

Badania przeprowadzone przez organizatorów projektu, a także Instytut Pamięci Narodowej jasno wskazują, że większość młodych ludzi interesuje się historią Polski i silnie identyfikuje się z ojczyzną. Wśród najważniejszych polskich patriotów połowa uczniów w wieku 12–18 lat wymienia Józefa Piłsudskiego. Co piąty wskazuje na Tadeusza Kościuszkę i Jana Pawła II. – Młodzież najczęściej rozumie patriotyzm jako miłość do ojczyzny, gotowość do obrony kraju, płacenie podatków i dbanie o mienie społeczne, pamięć o historii, poszanowanie tradycji i kultury, a także dbanie o pozytywny wizerunek ojczyzny poza granicami kraju – tłumaczy Agata Biernat, współorganizatorka akcji „BohaterON – włącz historię!”, polegającej na upamiętnieniu uczestników Powstania Warszawskiego, m.in. przez wysyłanie do nich kartek, edukację w szkołach czy projekt internetowego leksykonu powstańców. Z badania, którego wyniki zostały przedstawione w Centrum Edukacyjnym Instytutu Pamięci Narodowej „Przystanek Historia”, wynika, że największa część młodzieży (87 proc.) czerpie swoją wiedzę historyczną głównie z podręczników szkolnych. Coraz więcej uczniów jednak zaczyna traktować historię jako hobby. Ankietowani poszerzali swoją wiedzę, korzystając m.in. z filmów edukacyjnych (39 proc.), stron internetowych (34 proc.), a nawet kanałów prowadzonych w serwisie YouTube (32 proc.). W badaniu wzięło udział 10 305 uczniów z całej Polski. Tematyka historyczna jest coraz popularniejsza w rodzimym kinie. Jako jedno z alternatywnych źródeł wiedzy młodzież wskazała film „Miasto 44”, wśród seriali królował „Czas honoru”.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.