Warszawa będzie miała chodniki likwidujące smog. Jak to działa?

Tomasz Gołąb Tomasz Gołąb

publikacja 12.04.2019 15:13

Wkrótce w Centrum, na Mokotowie pojawią się chodniki oczyszczające powietrze. To pierwsza w Europie budowa antysmogowych powierzchni w tak dużej skali.

Warszawa będzie miała chodniki likwidujące smog. Jak to działa? Ratusz podpisał już pierwsze umowy. Prace rozpoczną się wkrótce. Tomasz Gołąb /Foto Gość

Pierwszy antysmogowy chodnik powstał w ramach eksperymentu przy rondzie Daszyńskiego. Wybudował go inwestor sąsiedniego biurowca, firma Skanska, przy współpracy z Zarządem Dróg Miejskich, partnerami naukowymi i producentem betonu – firmą Górażdże Cement SA.

Teraz miasto wykorzysta nowoczesną metodę, a warszawiacy zyskają równe chodniki i czystsze powietrze. O ile? Eksperci z Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Geofizyki PAN przeprowadzili serię testów laboratoryjnych potwierdzających, że średni poziom redukcji szkodliwych tlenków w warunkach laboratoryjnych dochodził do 70 proc. Potem naukowcy sprawdzali technologię w przestrzeni miejskiej, gdzie uśrednione pomiary wskazywały ok. 30 proc. redukcji. Redukcję badali dobowo, na różnych wysokościach, przez kilka miesięcy. Największy poziom redukcji był na poziomie ok. 50 cm od powierzchni terenu, ale beton skutecznie oczyszczał powietrze także na większej wysokości.

Jak to działa? Beton, z którego wykonane są antysmogowe płyty chodnikowe, ma właściwości fotokatalityczne. W ich produkcji wykorzystywany jest cement z dodatkiem nanometrycznego dwutlenku tytanu. Na dobrze nasłonecznionej powierzchni płyty redukują się związki zagrażające zdrowiu, takie jak dwutlenku azotu. Rozkładane substancje stają się nieszkodliwe (podobne związki stosuje się do nawożenia roślin) i następnie wraz z wodą deszczową odprowadzane są do gleby. Atutem samego betonu są właściwości samooczyszczenia się.

Chodniki pochłaniające szkodliwe związki powstaną najwcześniej na:

  • al. Lotników na odcinku od al. Wilanowskiej do ul. Puławskiej (ponad 5300 mkw.),
  • al. Wojska Polskiego na odcinku od ul. Popiełuszki do pl. Inwalidów (6 tys. mkw.),
  • al. Solidarności na odcinku od ul. Bielańskiej do Nowy Przejazd (450 mkw.)
  • ciągu ulic Czecha – Sejmikowa na odcinku od ul. Kajki do ul. Wydawniczej (ponad 2000 mkw.),
  • ul. Zawodzie na odcinku od ul. Augustówka do ul. Kobylańskiej (1500 mkw.).

Jeszcze w tym roku antysmogowy chodnik może pojawić się także na ul. Górczewskiej: od ul. Syreny do ul. Młynarskiej (5300 mkw.). Podobny remont planowany jest w Al. Jerozolimskich na odcinku od ul. Lindleya do al. Jana Pawła II (4700 mkw.), ul. Idzikowskiego: od ul. Puławskiej do ul. Sobieskiego (4800 mkw.), a także al. Reymonta: od ul. Kochanowskiego do ul. Broniewskiego (5100 mkw.).

Koszty wykonania antysmogowego betonu są niewiele wyższe od standardowego – zaledwie o kilkanaście procent. Nowoczesne płyty chodnikowe zachowują swoje oczyszczające właściwości przez cały okres użytkowania i są tak samo trwałe, jak tradycyjne płyty betonowe.