Polska pielgrzymuje coraz liczniej i nowocześniej

Tomasz Gołąb Tomasz Gołąb

publikacja 11.07.2019 13:37

Ponad 7 milionów Polaków pielgrzymuje co roku do miejsc świętych. Najczęściej na Jasną Górę. I nie tylko pieszo. W tym roku episkopat zachęca do wędrówki z komórką w kieszeni.

Polska pielgrzymuje coraz liczniej i nowocześniej W tym roku będzie można pielgrzymować z aplikacją Bonafide. Dzięki niej można dzielić się trudami drogi ze znajomymi w mediach społecznościowych. Tomasz Gołąb /Foto Gość

Polacy pielgrzymowanie mają w genach.

- Na Jasną Górę wędrowaliśmy nawet podczas zaborów, w czasie wojny i w najgorszych latach komunizmu - podkreśla o. Marek Tomczyk, paulin i kierownik Warszawskiej Pielgrzymki Pieszej, która 6 sierpnia wyruszy na Jasną Górę po raz 308. - W ostatnich latach znowu obserwujemy tendencję wzrostową, gdy chodzi o liczbę uczestników. W 255 pieszych pielgrzymkach w ubiegłym roku na jasnogórski szczyt dotarło 124 tys. pielgrzymów. Z samej Warszawy wyrusza ok. 6 tys. osób, a przecież to niejedyna pielgrzymka ze stolicy - mówi przeor klasztoru paulinów przy ul. Długiej.

Z pielgrzymką paulińską od 29 lat wędruje Karolina Borna. Na pielgrzymce poznała swojego męża, a jej dzieci nie wyobrażają sobie wakacji bez zielonego wózka, który ich tata pcha na zmianę z wieloma innymi pielgrzymami.

- Pielgrzymka wciąga jak narkotyk - przyznaje Małgorzata Babik, jej znajoma, która na Jasną Górę wybiera się po raz 23.

- Pielgrzymowanie nie ogranicza się tylko do pieszych form. 32 proc. Polaków deklaruje, że przynajmniej raz uczestniczyło w pielgrzymce. A przecież ci, którzy zakosztowali tej formy rekolekcji, najczęściej robią to wielokrotnie - dodaje bp Artur Miziński, sekretarz Konferencji Episkopatu Polski, przyznając, że ostatnio coraz częściej pielgrzymuje samochodem lub autokarem. - Każda pielgrzymka to obraz życia człowieka, który jest homo viator, czyli pielgrzymem w drodze do Domu Ojca.

W tym roku Episkopat Polski udzielił wsparcia twórcom nowej aplikacji dla pielgrzymów, Bonafide, przygotowanej w ramach kampanii „Polska Pielgrzymuje” przez producentów z branży cyfrowej zrzeszonych w Związku Cyfrowa Polska (wśród nich m.in. Samsung, Google, HP, LG, Sony). Aplikacja na telefony komórkowe była testowana podczas pięciu diecezjalnych pieszych pielgrzymek na Jasną Górę w zeszłym roku. W tym roku dołączyło do niej 28 pielgrzymek. Aplikacja ułatwia z jednej strony organizatorom kontakt z pielgrzymami - zarówno tymi fizycznymi, którzy idą na Jasną Górę, jak i duchowymi, a pielgrzymom ułatwia uzyskiwanie informacji o trasie pielgrzymki, daje dostęp do wszystkich materiałów, które udostępnia organizator (rozważania i śpiewniki), czy relacjonować w mediach społecznościowych kolejne etapy pielgrzymki.