Jechaliśmy metrem na Wolę. Wiosną ruszą wszyscy

Tomasz Gołąb Tomasz Gołąb

publikacja 07.10.2019 15:34

6 minut z Ronda Daszyńskiego w okolice Wola Parku. Będzie stacja "złota", "niebiesko-biała" i "zielona".

Jechaliśmy metrem na Wolę. Wiosną ruszą wszyscy Pierwsi pasażerowie pojadą metrem na Wolę wiosną 2020 r. Tomasz Gołąb /Foto Gość

Posadzki leżą na peronach. Ściany za torami właśnie nabierają charakteru. Instalacje gotowe do odbioru. Nawet schody ruchome już tylko czekają, by zacząć wozić w górę i w dół pasażerów do trzech kolejnych stacji metra na odcinku wolskim. Za Rondem Daszyńskiego, na którym kończy dziś bieg II linia metra, tunele skręcają najpierw ostro w prawo, a potem w lewo. Za pierwszym zakrętem wyłania się stacja Płocka. Na ścianie widać, jak będzie wykończona. Miedziane blachy sprawiają wrażenie, jakby była ze złota. Perony wyłożone są zaś jasnym lastryko. Stacja Moczydło będzie miała z kolei ściany biało-niebieskie jak niebo i woda z pobliskich basenów. Zielona stacja Księcia Janusza nawiązuje za to ogrodów Ulrychowa.

Pierwszy przejazd testowego pociągu metra odbył się w obecności dziennikarzy i prezydenta Warszawy.

- Chcemy, aby w 2022 r. przejazdy środkami komunikacji miejskiej, w tym metrem, osiągnęły wskaźnik 60 proc. Już dziś co druga podróż po Warszawie odbywa się autobusem, tramwajem lub metrem. 2/3 mieszkańców miasta mieszka w zasięgu metra lub SKM, a będziemy ten dostęp jeszcze poszerzać - mówił prezydent Rafał Trzaskowski przed wyruszeniem składu w nową trasę.

Za konsolą konduktorską usiadł maszynista z 15-letnim stażem. Pierwszy kurs zrobił, rozpędzając skład do 21 km na godzinę. Docelowo tę trasę będzie pokonywać w 6 minut.

- Prędkość nie jest priorytetem. Testowanie polega na badaniu drogi hamowania, środków łączności. Dopiero, gdy będziemy pewni, że pasażerowie są bezpieczni, będziemy jeździć do 60 km na godzinę - mówi pan Jarosław.

Metrem na Wolę
Gość Warszawski

Pierwsi pasażerowie przejadą wolskim odcinkiem metra na przełomie marca i kwietnia, choć wykonawca zakończy swoje prace już w listopadzie. Kilka miesięcy trwać będą odbiory i testy nowej trasy. Kolejne stacje: Ulrychów (przy Wola Park) i Bemowo (przy skrzyżowaniu Powstańców Śląskich i Górczewskiej) mają być gotowe w listopadzie 2021 r., a Lazurowa, Chrzanów i Połczyńska - pod koniec 2022 r.