Niezwykła pamiątka po Piusie XI w zbiorach Mt 5,14

aś /mt514.pl

publikacja 04.02.2022 11:30

Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego posiada w swoich zbiorach wyjątkowy eksponat związany z papieżem Piusem XI. Jest to monumentalna monstrancja ufundowana przez kard. Aleksandra Kakowskiego.

Niezwykła pamiątka po Piusie XI w zbiorach Mt 5,14 Dzieło można zobaczyć na ekspozycji głównej znajdującej się pod kopułą Świątyni Opatrzności Bożej na warszawskim Wilanowie. Mt 5,14

To właśnie metropolita warszawski udzielił Rattiemu sakry biskupiej 18 października 1919 r. w archikatedrze warszawskiej, dlatego przyszły papież mówił o sobie, że jest "polskim biskupem". 6 lutego 2022 r. przypada setna rocznica wyboru kard. Achillesa Rattiego na papieża, Piusa XI.

6 lutego tego roku przypada setna rocznica wyboru kard. Achillesa Rattiego na papieża, Piusa XI. Achilles Ratti (1857-1939), w młodości słynny alpinista, zdobywca m.in. Matterhornu i Mont Blanc, został pierwszym nuncjuszem apostolskim w wyzwolonej Polsce. Podczas Bitwy Warszawskiej (razem z przedstawicielem Turcji) był jedynym ambasadorem, który nie opuścił stolicy Polski.
 
Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego posiada w swoich zbiorach wyjątkowy eksponat związany z papieżem Piusem XI (1922-1939). Jest to monumentalna monstrancja ufundowana przez kard. Aleksandra Kakowskiego. Ratti mówił o sobie, że jest "polskim biskupem”, bowiem sakry biskupiej udzielił mu 18 października 1919 r. w archikatedrze warszawskiej arcybiskup metropolita warszawski Aleksander Kakowski.

Właśnie abp Kakowski, już jako kardynał, postanowił upamiętnić rolę, jaką odegrał pierwszy nuncjusz apostolski w odrodzonym państwie polskim. W 1926 r. zamówił u Wiktora Gontarczyka, grawera i brązownika, monstrancję, która jest cennym świadectwem dziejów Polski i Kościoła w okresie międzywojennym. Dzieło prezentuje się imponująco. Jest wykonane z pozłacanego srebra i ma wymiary 100 x 38,5 cm.

W eksponowanym miejscu na nodusie monstrancji Achilles Ratti pokazany jest w scenie przyjęcia sakry biskupiej z rąk abp. Kakowskiego w asyście jedenastu biskupów. Z kolei u podstawy glorii występuje już jako papież Pius XI w otoczeniu pięciu biskupów - metropolitów polskich. W treści monstrancji widoczne są także motywy związane z funkcjonowaniem Kościoła w niepodległym państwie polskim. Na awersie widnieją sylwetki 21 katedr polskich, symbolizujących diecezje znajdujące się na terenie ówczesnej Rzeczypospolitej.

Znajdują się także wizerunki katedr we Lwowie, Łucku, Pińsku i Wilnie, których nie ma w granicach obecnej Polski.
Widzom nie ujdzie uwagi, że brakuje katedr Wrocławia, Kamienia Pomorskiego i Kołobrzegu, które dopiero od 1945 r. znalazły się w granicach Polski.

Dopełnieniem treści ideowych monstrancji są znajdujące się na jej rewersie sceny, które pokazują trudną i znaczoną krwią drogę do odzyskania niepodległości przez Polskę: rozstrzelanie podlaskich unitów za obronę wiary przez rosyjskich zaborców, strajk polskich dzieci w szkole we Wrześni oraz rzeź galicyjska.

W 1938 r. kard. Aleksander Kakowski podarował monstrancję nowo utworzonemu Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. Po latach w depozyt dostało ją Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego.

Dzieło można zobaczyć na ekspozycji głównej znajdującej się pod kopułą Świątyni Opatrzności Bożej na warszawskim Wilanowie. Muzeum jest czynne od wtoku do niedzieli w godzinach 12.00-19.00.