Szybciej na Gocław

gr

|

Gość Warszawski 02/2024

publikacja 11.01.2024 00:00

Budowa tuneli M3 powinna ruszyć w 2028 roku. Pierwsi pasażerowie pojadą kilka lat później.

	Na stacji Stadion Narodowy będzie węzeł przesiadkowy. Na stacji Stadion Narodowy będzie węzeł przesiadkowy.
Tomasz Gołąb /Foto Gość

Rozpoczynają się prace projektowe dla pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra – od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Na nowej trasie – o długości ponad 8 km – znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych.

– Komunikacja jest jedną z najważniejszych usług, jakie świadczymy naszym mieszkańcom. Trzecia linia metra jest kolejną inicjatywą podejmowaną z myślą o Pradze i mieszkańcach prawobrzeżnej Warszawy – podkreśla prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Już prawie 40 km metra

Niemal 60 proc. mieszkańców Warszawy wykorzystuje transport zbiorowy w codziennych podróżach i aż 94 proc. ocenia dobrze funkcjonowanie komunikacji miejskiej w stolicy. W latach 2019–2023 powstało 11 nowych stacji. Obecnie podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, a łączna długość tras to prawie 40 km. W decydujący etap wchodzi budowa bemowskiego odcinka linii M2. Trwają prace ziemne przy trzech ostatnich stacjach (Lazurowa, Chrzanów i Karolin) oraz stacji techniczno-postojowej Karolin.

Odcinek M3 będzie miał siedem stacji: Stadion Narodowy (od początku stacja ta projektowana była jako węzeł przesiadkowy), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do stacji techniczno-postojowej na Koziej Górce. W czasie projektowania zostaną wprowadzone zmiany w otoczeniu przyszłych stacji podziemnej kolejki. Największe zmiany będą dotyczyły stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni. Po wybudowaniu stacji metra na rondzie Wiatraczna miejsce to nie będzie już funkcjonowało jako rondo. Przystanki komunikacji miejskiej będą skupione w centralnej części węzła przesiadkowego i w związku z tym umożliwią łatwe i szybkie przesiadki. Stacja metra będzie położona płycej (nad planowanym tunelem obwodnicy śródmiejskiej), co pozwoli szybciej wyjść z peronów. Pętla tramwajowa zostanie przeniesiona w pobliże pętli autobusowej, a w jej miejscu powstanie wielofunkcyjny plac miejski. W rejonie stacji pojawi się dużo zieleni, sieć dróg dla rowerów, elementy małej architektury oraz zadaszenie nad kluczową częścią węzła przesiadkowego.

Pojedziemy za dekadę

Projektowanie I etapu realizacji linii M3 powinno zakończyć się w 2026 roku, by w 2028 r. można było rozpocząć prace budowlane.

W obowiązującym planie dla Warszawy do 2050 roku druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę, do stacji Żwirki i Wigury. Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla 26-kilometrowej czwartej linii metra, która będzie miała 23 stacje i połączy Tarchomin oraz Wilanów. Teraz z okolic ratusza Tarchomina czas dojazdu na Wolę do biznesowej części miasta i ronda Daszyńskiego trwa tramwajami 35 minut. Linia metra M4 skróci tę podróż o połowę. Linia M5 na trasie Gocławek–Szamoty przechodzić będzie między innymi przez Śródmieście Południowe. Na Marymoncie powstanie krzyżówka aż trzech linii metra: M1, M2 i M4. Tam powstanie stacja z możliwością przesiadki między liniami na jednym peronie. Będzie możliwość podróży pociągami linii M2 lub M4.

Nie tylko pod ziemią

Do 2050 r. długość linii metra wzrośnie z 41,5 km do 113 km. Dostęp do podziemnej kolejki zyskają: Białołęka, Wilanów, Praga Południe, Ochota, Ursus i Włochy. Podziemna kolej dotrze również do granic Rembertowa oraz Wawra.

Trwają prace przy budowie tramwaju do Wilanowa. Po oddaniu ul. Spacerowej do ruchu, na ferie zimowe zaplanowane jest rozpoczęcie budowy nowego ciepłociągu i torów tramwajowych na skrzyżowaniu ul. Belwederskiej z Dolną i Chełmską. Również na styczeń zaplanowano zmiany na dwóch kolejnych skrzyżowaniach. Przy ul. Witosa i Wilanowskiej ruch drogowy będzie odbywał się już przez nowe tory tramwajowe. W pierwszym kwartale 2024 roku ruch drogowy w Wilanowie Królewskim i Wysokim ma być przełożony na nowo zbudowaną jezdnię. Tramwaj po ulicy Gagarina pojedzie na wiosnę 2024 roku, a do Wilanowa dotrze wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

Dobiegają końca trasy tramwajowej na Kasprzaka. Cała linia ma 3,5 km długości, a do zbudowania zostało już tylko ostatnie 200 m torów. W planach jest również podziemna trasa na Dworzec Zachodni. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.