Kwestia smaku?

Agnieszka Kurek-Zajączkowska

|

Gość Warszawski 05/2024

publikacja 01.02.2024 00:00

Na drinki zaprasza figura Matki Bożej. Na butelkach z alkoholem są różańce. Na ścianach wiszą przerobione obrazy Najświętszego Serca Pana Jezusa. Tak wygląda nowa restauracja przy pl. Konstytucji.

Lokal znajduje się w pobliżu maryjnego sanktuarium z koronowanym wizerunkiem Matki Bożej Częstochowskiej. Lokal znajduje się w pobliżu maryjnego sanktuarium z koronowanym wizerunkiem Matki Bożej Częstochowskiej.
Agnieszka Kurek-Zajączkowska /Foto Gość

Lokal stawia na włoską kuchnię i młodego klienta. Funkcjonuje od listopada. Zamówienie składa się przez QR kod umieszczony na figurce z Maryją. Prócz zmienionych obrazów Chrystusa i Jego Matki w dziwnych aranżacjach uważniejszy obserwator może dostrzec np. serwetki na stolikach, które przypominają szatki do chrztu dla dzieci czy szklane naczynia w kształcie ryby.

Przed restauracją odbywały się już kilkakrotnie modlitwy o odnowę moralną narodu polskiego. W obronę świętych symboli, miejsc i wartości chrześcijańskich włączył się Instytut Ordo Iuris, który zachęca do podpisania sprzeciwu wobec nasilającej się agresji i ataków na wiarę. Bezpośrednią przyczyną petycji jest właśnie restauracja o wymownej nazwie, „Madonna”. Twórcy petycji podkreślają, że głównym obiektem drwin pomysłodawców restauracji jest Matka Boża, którą nieustannie ukazuje się w bluźnierczym, seksualnym kontekście. W restauracji znajdują się dziesiątki obrazów Maryi z twarzami celebrytek znanych właśnie z głośnych, w tym seksualnych, skandali.

„Jako chrześcijanie głęboko przywiązani do swojej wiary i darzący szacunkiem wiarę i przekonania innych ludzi z niepokojem obserwujemy narastającą w polskim marketingu tendencję do promowania i rozwijania działalności w oparciu o akcje, stylizacje i produkty uderzające w symbole święte dla milionów chrześcijan w Polsce. Uważamy, że tego typu tendencja w marketingu patologizuje polską przestrzeń publiczną, naruszając nie tylko granice dobrego smaku, ale również obniżając poziom kultury w naszym narodzie” – czytamy w petycji, którą można podpisać na stronie chronmyswietosc.pl. W ciągu kilku dni podpisało ją 20 tys. osób.

Gdy parafia Najświętszego Zbawiciela, na terenie której znajduje się restauracja, dowiedziała się o jej istnieniu, w kościele przez tydzień odbywała się modlitwa ekspiacyjna za profanację.

– Modliliśmy się też o opamiętanie dla właściciela, pracowników i klientów. Organizujemy tygodniowe Jerycho Różańcowe w intencji nawrócenia i opamiętania osób, które dopuszczają się profanacji i szyderstw z chrześcijaństwa. Rozpocznie się ono 11 lutego po Mszy św. o 20.30 i potrwa do niedzieli 18 lutego. W trakcie dnia adoracja Najświętszego Sakramentu będzie w kościele górnym, w nocy – w dolnym. Osoba, która ma w sercu Boga, nie może spokojnie patrzeć na to, że ośmieszane są symbole i wartości religijne – przekonuje ks. Robert Strzemieczny, proboszcz.

„Obserwujemy eskalację nienawiści wobec chrześcijańskiego dziedzictwa naszej Ojczyzny oraz wyznawców Chrystusa. Kilka razy w miesiącu słyszymy o kolejnych atakach wandali na świątynie, kapliczki, figury świętych oraz na wiernych i duchownych. Niestety, autorzy patomarketingowych kampanii zdają się nie dostrzegać konsekwencji własnych działań i wciąż chcą zarabiać na atakowaniu chrześcijan” – podkreśla Ordo Iuris.

Kilkuset mieszkańców Warszawy wysłało swoje protesty także do władz stołecznego miasta. Nasza redakcja poprosiła warszawski ratusz o komentarz w sprawie restauracji Madonna.

– Ratusz nie ma żadnych narzędzi ani kompetencji, które pozwalałyby ingerować w wystój lokalu, swobodę prowadzenia działalności gospodarczej itp., tym bardziej że lokal nie należy do miasta, mieści się w prywatnym budynku. Jeśli ktoś czuje się urażony, widzi w działalności czy wystroju restauracji złamanie przepisów, to sprawę należy kierować do organów ścigania – odpowiedziała Monika Beuth, rzecznik prasowy urzędu miasta.

Pytanie o powody wystroju i wyposażenia lokalu wysłaliśmy także do restauracji. Pozostało bez odpowiedzi.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.