Tramwaj jak metro

łk

|

Gość Warszawski 09/2024

publikacja 29.02.2024 00:00

W połowie 2026 r. gotowa będzie pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy.

Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Tramwaje Warszawskie

Tramwaj dojedzie aż do Dworca Zachodniego, a część tej linii schowamy pod ziemią, zgodnie z europejskimi trendami. Prace mają potrwać ok. 26 miesięcy – poinformowano 20 lutego podczas podpisywania umowy na budowę nowej trasy tramwajowej o długości 1,6 km. 500 metrów będzie biegło w tunelu. Prace ruszą za dwa miesiące. Według szacunków, z trasy będzie korzystać ponad 1 mln 200 tys. pasażerów rocznie. Czas przejazdu z ul. Grójeckiej wyniesie zaledwie 5 minut, a z Metra Politechnika kwadrans. Z nowego połączenia skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia.

Łatwiej do pociągu

Nowa trasa tramwajowa zaczynać się będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. Pod stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Podziemny przystanek tramwajowy – z dwoma peronami – będzie podobny do stacji metra. Różnica to wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest znacznie niższa niż w wagonach metra.

Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie –2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów – pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (między Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha.

11 km nowych torów

– Ta trasa jest kluczową częścią wielkiej idei, jaką jest nie tylko skomunikowanie Ochoty i Woli, ale stworzenie komunikacyjnego hubu na Dworcu Zachodnim. To będzie wielki węzeł tramwajowo-autobusowo-kolejowy. W dalszej perspektywie ta linia połączy Dworzec Zachodni z Wolą i dynamicznie rozwijającym się osiedlem Odolany – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Flota tramwajów niskopodłogowych liczy już 434 pojazdy i jest największa w Polsce. Obecnie w Warszawie tworzy się ponad 11 km nowych tras – na Kasprzaka, wzdłuż Gagarina, na Stegny i do Wilanowa. Niedługo rozpocznie się budowa kolejnej trasy – wzdłuż ul. Rakowieckiej. W planach jest również ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie trasy na Zieloną Białołękę. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.