"Ks. Mirek potrafił łączyć dwa powołania - kapłańskie i historyka sztuki"

Agata Ślusarczyk Agata Ślusarczyk

publikacja 12.04.2022 09:08

Msza św. w archikatedrze warszawskiej rozpoczęła całodniową konferencję poświęconą zmarłemu rok temu dyrektorowi Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. Liturgii przewodniczył bp Michał Janocha.

"Ks. Mirek potrafił łączyć dwa powołania - kapłańskie i historyka sztuki" Msza św. w pierwszą rocznicę śmierci śp. ks. Mirosława Nowaka, dyrektora Muzeum Archidiecezji Warszawskiej Agata Ślusarczyk /Foto Gość

Msza św. w rocznicę śmierci ks. Mirosława Nowaka, dyrektora Muzeum Archidiecezji Warszawskiej sprawowana była w Wielki Poniedziałek.

W homilii bp Michał Janocha przypomniał, że 24 maja 1990 r. w archikatedrze z rąk bp. Józefa Glempa śp. ks. Mirosław Nowak otrzymał święcenia kapłańskie. - Tutaj wielokrotnie modlił się, sprawował liturgię, głosił Słowo Boże - mówił kaznodzieja. Następnie zwrócił uwagę, że śp. ks. Nowak związany był z wieloma środowiskami - przez 10 lat pracował na stanowisku dyrektora Biblioteki Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Warszawie (1998-2008), angażował się także w pracę wielu środowisk eksperckich: od 2013 r. był członkiem Komisji Architektoniczno-Artystycznej Archidiecezji Warszawskiej, od 2016 r. był konsultorem Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego.

- Dziękujemy Bogu za to piękne i twórcze życie, które zakończyło się dokładanie rok temu, a była to niedziela Bożego Miłosierdzia. Bożemu Miłosierdziu powierzamy duszę naszego brata, dziękując za to wszystko, co wniósł w życie Kościoła, diecezji i życie każdego z nas - powiedział bp Janocha.

Nawiązując do czytań z dnia, zwrócił uwagę, że zarówno fragment z Księgi Izajasza, jak i Ewangelia o namaszczeniu w Betanii, bardzo dobrze wpisują się w życie ks. Nowaka. - Potrafił łączyć dwa żywioły: powołanie kapłańskie i powołanie do bycia historykiem sztuki - mówił.

Dodał, że często rozmawiał z księdzem Mirkiem o tym fragmencie Ewangelii, gdyż była ona przedmiotem polemiki z protestantami w XVI w. wokół sztuki. - Protestanci zarzucali katolikom, że Kościół tworzy wystawną sztukę, a przecież Chrystus był ubogi, jego życie było proste i taka powinna być sztuka. Pieniądze przeznaczone na sztukę można oddać na pomoc ubogim. Kościół ustami Soboru Trydenckiego odpowiedział wtedy tą Ewangelią - "jesteście jak Judasz, który żałował Jezusowi szlachetnego olejku, którym Maria namaściła Mu stopy". Sztuka jest tym drogocennym olejkiem, wylanym na stopy Jezusa. Ma być najwspanialsza i najpiękniejsza, bo tylko taka może wyrazić wspaniałość i piękno Bożego Królestwa. Całe serce Mirka było tutaj po stronie katolików - powiedział kaznodzieja, dodając, że idea tego sporu wyraziła się w baroku, którym fascynował się ks. Mirek i go badał.  

Na zakończenie bp Janocha nawiązał również do kaplicy, w której znajduje się Krucyfiks Baryczków. Przypomniał, że to z inicjatywy ks. Nowaka w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej dokonano konserwacji zabytkowego krucyfiksu, nieustannie otaczanego kultem przez mieszkańców stolicy. - Kiedy weszliśmy do muzeum, żeby obejrzeć ten krucyfiks, Chrystus leżał na stole przykryty białym prześcieradłem, jak umierający w szpitalu pacjent. Mirek jeszcze nie wiedział, że wkrótce czeka go taka droga, zakończona w niedzielę Bożego Miłosierdzia - mówił bp Janocha.

Ksiądz Mirosław Nowak został powołany na dyrektora Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 2013 roku. Za jego kadencji muzeum zorganizowało ponad 40 wystaw oraz wiele wydarzeń kulturalnych. Dyrektor otwierał każdą ekspozycję i brał udział w większość działań kulturalnych realizowanych w MAW. Ostatnia ekspozycja, którą nadzorował to wystawy twórczość Michaele Willmanna, artysty doby baroku, który był ulubionym okresem sztuki księdza. W tym samym czasie ks. Nowak był zaangażowanym kapłanem posługującym w parafiach Archidiecezji Warszawskiej, duszpasterzem wspólnoty Domowego Kościoła i kapłanem organizującym rekolekcje dla dzieci i młodzieży.