Powrót do strony
  • nasze media
  • Kontakt
SUBSKRYBUJ zaloguj się
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
Wiara.pl - Serwis

Warszawski

  • Nowy numer
  • AKTUALNOŚCI
  • OPINIE
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Patronaty
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O diecezji
    • PARAFIE
    • BISKUPI
    • KURIE
    • HISTORIA DIECEZJI
    • VARSAVIANA

Najnowsze Wydania

  • GN 45/2025
    GN 45/2025 Dokument:(9483911,Nie do opowiedzenia)
  • GN 44/2025
    GN 44/2025 Dokument:(9477129,O szarej godzinie)
  • Historia Kościoła (12) 06/2025
    Historia Kościoła (12) 06/2025 Dokument:(9471760,Sobór sprawił, że ludzie znowu zaczęli mieć pytania do Kościoła. Edytorial nowego wydania)
  • GN 43/2025
    GN 43/2025 Dokument:(9469044,Rodzina – sens i stabilność)
  • GN 42/2025
    GN 42/2025 Dokument:(9458103,Zaczarowana miotła)
warszawa.gosc.pl → Warszawskie wiadomości → Mojżesz znów przeszedł przez morze

Mojżesz znów przeszedł przez morze przejdź do galerii

Były grzmoty barytonów i wiry sopranów, uderzenia bębnów i szelest harf. A do tego burze oklasków dla światowego prawykonania opery sakralnej "Mojżesz" pod batutą Michaiła Jurowskiego.

 

Wyczekiwana premiera koncertowej wersji opery pod batutą Michaiła Jurowskiego odbyła się w Filharmonii Narodowej. W partii tytułowej wystąpił baryton Stanisław Kuflyuk, pochodzący z Ukrainy, a od wielu lat związany z Polską, podziwiany też na wielu światowych estradach. W rolę jego matki, Jokebed, wcieliła się sławna Małgorzata Walewska – gwiazda MET, Royal Opera House i wielu innych najbardziej prestiżowych scen. Podziwiać można było również Evelinę Dobračevą (Asnath, córka Mojżesza), gwiazdę m.in. Teatru Wielkiego w Moskwie, oraz Torstena Kerla (Faraon; użyczył też głosu samemu Bogu), niemieckiego tenora, występującego często w rolach wagnerowskich i straussowkich. To tylko część ogromnej, blisko 200-osobowej obsady dzieła. Oprócz plejady innych znakomitych solistów eksponowane partie zbiorowe wykonał Chór Filharmonii Narodowej oraz chór dziecięcy Artos.

- "Chorowałem" na Mojżesza od 20 lat. Poznałem dzieła Rubinsteina podczas studiów w konserwatorium. Ale nie był on wówczas szanowany. Rosjanie zarzucali mu, że był Niemcem. Europejczycy wytykali mu rosyjskie pochodzenie. Żydzi - że wyznawał religię chrześcijańską, a chrześcijanie - że urodził się żydem. Odczuł na swojej skórze wszystkie skutki ówczesnego antysemityzmu, choć gdy zetknąłem się z operą "Mojżesz", zorientowałem się, że to wyjątkowo niedoceniany kompozytor, a jego fenomenalny utwór - jest prawdziwym odkryciem na miarę XXI wieku - mówi Michaił Jurowski, któremu udało się odnaleźć zapomnianą partyturę opery sakralnej „Mojżesz" Antona Rubinsteina, opracować ją i przygotować.

Rubinstein (1829-1894), wraz z bratem Mikołajem, należał do najbardziej prominentnych postaci rosyjskiej i międzynarodowej sceny muzycznej XIX w. Ceniony pianista, dyrygent i pedagog (m.in.  założyciel konserwatorium w Petersburgu, gdzie do jego uczniów należał Piotr Czajkowski) był również płodnym i bardzo w swoich czasach popularnym kompozytorem, autorem m.in. 20 oper. Ten obszar jego działalności popadł jednak szybko w niezasłużone zapomnienie i tylko nieliczne dzieła utrzymują się w repertuarze. Szczególnie ciekawy jest cykl oper biblijnych Rubinsteina, podejmujących wątki ze Starego i Nowego Testamentu. Należą do nich Christus, Sulamith, Thurm zu Babel oraz Moses. To ostatnie dzieło, tworzone w latach 1885-1891 do libretta Heinricha Mosenthala, opowiada w ośmiu sugestywnych obrazach całą historię proroka (wcześniej na scenie przedstawiał ją G. Rossini, później – A. Schönberg; był też bohaterem licznych oratoriów), wykorzystując ogromny aparat wykonawczy (aż 20 partii solowych, chór, wielka orkiestra). Utrzymane w ekspresyjnym, neoromantycznym stylu zawiera wiele wspaniałych arii, zwłaszcza zaś – olśniewających scen zbiorowych ilustrujących słynne, pełne dramatyzmu epizody opisane w biblijnym Pięcioksięgu.

Orkiestra Sinfonia Iuventus – polska orkiestra symfoniczna złożona ze studentów i absolwentów kierunków muzycznych. Została założona w celu promowania utalentowanych młodych muzyków. Limitem wieku jest 30 lat.

« ‹ 1 › »
Zapomniany Mojżesz

GOSC.PL DODANE 16.10.2017

Zapomniany Mojżesz

​Dzięki staraniom Maestro Michaiła Jurowskiego, rosyjskiego kapelmistrza o wielkiej międzynarodowej renomie, pierwszego dyrygenta gościnnego Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, udało się odnaleźć zapomnianą partyturę, opracować ją i przygotować wykonanie opery sakralnej „Mojżesz” Antona Rubinsteina.  
oceń artykuł Pobieranie..

Tomasz Gołąb Tomasz Gołąb

|

GOSC.PL

publikacja 16.10.2017 07:57

1 FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • MICHAIŁ JUROWSKI
  • MOJŻESZ
  • OPERA SAKRALNA
  • RUBINSTEIN 

Polecane w subskrypcji

  • Dlaczego nie „Współodkupicielka”? Mariolog komentuje notę Watykanu
    • Rozmowa
    • Agnieszka Huf
    Dlaczego nie „Współodkupicielka”? Mariolog komentuje notę Watykanu
  • Czy Pan Bóg działa również „poza Kościołem”? Ojcowie soborowi jednoznacznie o stosunku chrześcijan do judaizmu oraz innych religii
    • Kościół
    • Jacek Dziedzina
    Czy Pan Bóg działa również „poza Kościołem”? Ojcowie soborowi jednoznacznie o stosunku chrześcijan do judaizmu oraz innych religii
  • Sekretarz generalny Caritas Jerozolima: Kiedy widzisz twarz naszego Pana Jezusa Chrystusa w drugim człowieku, widzisz zmartwychwstanie
    • Rozmowa
    • Tomasz Gołąb
    Sekretarz generalny Caritas Jerozolima: Kiedy widzisz twarz naszego Pana Jezusa Chrystusa w drugim człowieku, widzisz zmartwychwstanie
  • Rachunek sumienia – codzienne przygotowanie do Bożego sądu
    • Kościół
    • Franciszek Kucharczak
    Rachunek sumienia – codzienne przygotowanie do Bożego sądu
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
  • O nas
    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
  • DOKUMENTY
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    •  
  • KONTAKT
    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • ZNAJDŹ NAS
WERSJA MOBILNA

Copyright © Instytut Gość Media.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgłoś błąd

 
X
X
X