Powrót do strony
  • nasze media
  • Kontakt
SUBSKRYBUJ zaloguj się
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
Wiara.pl - Serwis

Warszawski

  • Nowy numer
  • AKTUALNOŚCI
  • OPINIE
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Liturgia
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O diecezji
    • PARAFIE
    • BISKUPI
    • KURIE
    • HISTORIA DIECEZJI
    • VARSAVIANA

Najnowsze Wydania

  • GN 28/2025
    GN 28/2025 Dokument:(9337843,Egocentryzm i poświęcenie)
  • Historia Kościoła (10) 04/2025
    Historia Kościoła (10) 04/2025 Dokument:(9291754,Bóg historii nieoczywistych. Edytorial nowego wydania „Historii Kościoła”)
  • Gość Extra 2/2025 (12)
    Gość Extra 2/2025 (12) Dokument:(9271942,Oczy Serca)
  • GN 26/2025
    GN 26/2025 Dokument:(9321844,Drużyna Augustyna )
  • GN 27/2025
    GN 27/2025 Dokument:(9330207,Ideologie systemowe )
warszawa.gosc.pl → Warszawskie wiadomości → Historia Polski w obrazach. Łukaszowcy jak Matejko

Historia Polski w obrazach. Łukaszowcy jak Matejko przejdź do galerii

W Muzeum Narodowym w Warszawie pokazano odzyskaną kolekcję dzieł Bractwa św. Łukasza. Były "na wygnaniu" przez 83 lata.

 
W otwarciu wystawy wziął udział wicepremier, minister kultury Piotr Gliński. Tomasz Gołąb /Foto Gość
⏮ ⏪
⏩ ⏭

Bractwo św. Łukasza (zwane popularnie łukaszowcami), czyli 11 malarzy z Warszawy, dzięki zespołowej pracy zdołało w 1938 r. stworzyć niezwykle złożone dzieła, każde o wymiarach 120 na 200 cm, w niespełna pół roku. Oryginalny pomysł malarski polegał na kolektywnym malowaniu wszystkich obrazów jednocześnie, po 10-12 godzin dziennie. Miały być wyraźne, czytelne, ja­sne, żywe w kolorze, nienaturalistyczne, ostro konturowane, bogate w szczegóły, tłumne, bez rzucanych cieni. Każde z siedmiu dzieł zostało sygnowane przez 11 artystów. Przedstawiały doniosłe wydarzenia z historii Polski: "Spotkanie Bolesława Chrobrego z Ottonem III u grobu św. Wojciecha (1000)", "Przyjęcie chrześcijaństwa przez Litwę (1386)", "Nadanie przywileju jedleńsko-krakowskiego (1430)", "Unia Lubelska (1569)", "Uchwalenie konfederacji warszawskiej o wolności religijnej (1573)", "Odsiecz Wiednia (1683)" oraz "Konstytucja 3 Maja (1791)".

Gotowe malowidła pokazano na wystawie w Instytucie Propa­gandy Sztuki w Warszawie. Wywołały one wiele emocji i wzbudziły różnorodne opinie. Następnie w marcu 1939 r. na pokładzie MS "Batory" wysłano je do USA.

Obrazy były eksponowane w sali honorowej pawilonu polskiego na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939 r. wraz z czterema makatami pn. "Jan III Sobieski" według projektu Mieczysława Szymańskiego, wykonanymi pod kierunkiem Marii Łomnickiej-Bujakowej przez zespół hafciarek ze spółdzielni "Inicjatywa" w Warszawie.

- Wystawa łączy w sobie kilka wątków. Prezentuje znakomite malarstwo, śmiałą próbę poszukiwania stylu narodowego w sztuce polskiego dwudziestolecia. To okazja, by przypomnieć śmiałe i przemyślane działania, jakie władze II Rzeczypospolitej prowadziły na polu polityki historycznej. To wreszcie okazja, by zamanifestować determinację i skuteczność polskich władz oraz polskich muzealników w walce o powrót polskich dzieł sztuki do kraju - mówi o wystawie Robert Kostro, dyrektor Muzeum Historii Polski, powstającego na warszawskiej Cytadeli. W przyszłym roku dzieła uświetnią wystawę stałą MHP, na której będą prezentowane również obrazy Jana Matejki z cyklu "Dzieje cywilizacji w Polsce".

"Gość Niedzielny" jest jednym z patronów medialnych wystawy, którą oglądać można co najmniej do 23 października.

« ‹ 1 2 › »
Łukaszowcy. Wielki powrót

Foto Gość DODANE 28.09.2022 AKTUALIZACJA 29.09.2022

Łukaszowcy. Wielki powrót

​Siedem obrazów powstało na Wystawę Światową w Nowym Jorku w 1939 roku. Wojna zatrzymała je za oceanem na 83 lata. Autorami obrazów była unikatowa grupa malarska - Bractwo św. Łukasza, zwane popularnie łukaszowcami. 11 malarzy, dzięki zespołowej pracy, zdołało stworzyć niezwykle złożone dzieła w niespełna pół roku. Bezcenne dziedzictwo, pokazujące Polskę jako nowoczesne, tolerancyjne państwo i ostoję prawa, właśnie powróciło do Polski.  
oceń artykuł Pobieranie..

Tomasz Gołąb Tomasz Gołąb

|

GOSC.PL

publikacja 28.09.2022 15:31

FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE
  • WARSZAWA
  • WYSTAWA
  • ŁUKASZOWCY

Polecane w subskrypcji

  • Kard. Ryś dla „Historii Kościoła”: Oficjalne nauczanie Kościoła nigdy nie było antysemickie
    • Historia Kościoła
    • Rozmowa Jacka Dziedziny
    Kard. Ryś dla „Historii Kościoła”: Oficjalne nauczanie Kościoła nigdy nie było antysemickie
  • Sąd Najwyższy USA potwierdza: prawo rodziców do wychowania religijnego dzieci obowiązuje również w szkołach publicznych
    • Świat
    • Franciszek Kucharczak
    Sąd Najwyższy USA potwierdza: prawo rodziców do wychowania religijnego dzieci obowiązuje również w szkołach publicznych
  • Od plemion Irokezów do olimpiady. Lacrosse – szybki sport z długą historią
    • Sport
    • Piotr Sacha
    Od plemion Irokezów do olimpiady. Lacrosse – szybki sport z długą historią
  • Strefa Chwały to nie tylko rekolekcje, ale też miejsce odkrywania i rozwijania talentów
    • Kościół
    • Szymon Babuchowski
    Strefa Chwały to nie tylko rekolekcje, ale też miejsce odkrywania i rozwijania talentów
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
  • O nas
    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
  • DOKUMENTY
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
  • KONTAKT
    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • ZNAJDŹ NAS
WERSJA MOBILNA

Copyright © Instytut Gość Media.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgłoś błąd

 
X
X
X