Nowy numer 13/2024 Archiwum

Zszywanie polskiej ziemi

41 lat po wyborze Karola Wojtyły na papieża, w samo południe u stóp Świątyni Opatrzności Bożej w Wilanowie Jerzy Kalina rozpoczął swój performance, "Strumień Pamięci. Suplikacja".

W przestrzeni przed Świątynią Opatrzności Bożej pozostaje siedząca w bezruchu kobieta. Cisza! Kobieta wyjmuje z torebki żółtą nitkę, nawleka igłę i zaczyna zszywać materiał.

- To początek długotrwałego, starannego zszywania, łączenia, scalania. Ta prosta, benedyktyńska czynność jest jednocześnie samotnym, ale też wspólnym doświadczeniem losu, który od narodzin do kresu jest naszym udziałem - tłumaczy Jerzy Kalina, rzeźbiarz, scenograf teatralny i filmowy, twórca instalacji i spektakli teatralnych, autor m.in. koncepcji Muzeum Katyńskiego i projektu pomnika smoleńskiego na pl. Piłsudskiego. - W tej mozolnej, często przerastającej nasze siły niekończącej się pracy, dzięki pomocy Opatrzności Bożej przekazujemy następnym pokoleniom wiarę i siłę przetrwania - dodaje artysta.

Jerzego Kalinę inspirują ważne wydarzenia związane ze współczesną historią Polski, a dzieła artysty charakteryzuje łączenie nowoczesnych środków wyrazu z wartościami chrześcijańskimi. Do najsłynniejszych prac Jerzego Kaliny należy pomnik anonimowego przechodnia Przejście, który w 1977 r. został wzniesiony u zbiegu ulic Świętokrzyskiej i Mazowieckiej w Warszawie. W latach 80. należał do twórców zaangażowanych w działalność antykomunistyczną. Stworzył oprawę wizualną pogrzebu ks. Jerzego Popiełuszki, a także zaprojektował trzy ołtarze papieskie w Warszawie w 1984, 1991 i 1999 r. Zaprojektował również kaplice w Belwederze i Pałacu Prezydenckim.

Performance "Strumień Pamięci. Suplikacja", nazwany przez artystę "akcją obrzędową",  towarzyszył premierze Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego.

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Zapisane na później

Pobieranie listy