Nowy numer 33/2018 Archiwum

Przeprosiny połowiczne

Sąd nakazał TVN przeprosić za nierzetelny materiał o warszawskiej Caritas. Program „Uwaga” zarzucał sprzedaż działki po zaniżonej cenie.

Reportaż w TVN z 10 lutego 2010 r. dotyczył posiadłości na Podlasiu, przekazanej jako darowizna Caritas. W zaskarżonym przez warszawską Caritas materiale Tomasza Patory, wyemitowanym w programie „Uwaga”, podano, że wicedyrektor oddziału Barbara Czarnocka kupiła od kierowanej przez siebie organizacji posiadłość, płacąc za nią jedynie 10 tys. zł. Autor powoływał się w materiale na byłych pracowników oddziału, którzy wystąpili w reportażu jako anonimowi informatorzy. O sprawie pisaliśmy w marcu 2010 r.

– Kłamliwe stwierdzenia dotyczyły kilku kwestii. Po pierwsze mówiły o jakoby niejawnym i nielegalnym charakterze sprzedaży. Drugie kłamstwo dotyczyło rzekomego sprzeniewierzenia się woli darczyńców: panie, które przekazały darowiznę, pragnęły, by nieruchomość była przeznaczona na cele charytatywne. Nigdy nie było mowy o Domu Samotnej Matki. Trzecie wielkie kłamstwo: nie zadbaliśmy o opiekę nad grobem darczyńców; czwarte – o celowo zaniżonej kwocie sprzedaży. Rzekomo zaniżonej kwoty sprzedaży nie podważyły ani Urząd Skarbowy, ani Agencja Rynku Rolnego, która miała prawo pierwokupu – tłumaczył wówczas „Gościowi Warszawskiemu” dyrektor warszawskiej Caritas, ks. Zbigniew Zembrzuski, zapowiadając, że wyjaśni sprawę do końca. Wyrok sądu pierwszej instancji nakazywał usunięcie spornego reportażu programu „Uwaga” z internetu, przeproszenie Caritas AW i zastępcę dyrektora Barbarę Czarnocką na stronie internetowej uwaga.tvn.pl i w programie „Uwaga”, wpłatę kwoty 10 tys. zł na rzecz Caritas Polskiej oraz zwrot kosztów procesu. Wyrok sądu pierwszej instancji został utrzymany przez Sąd Apelacyjny 20 listopada 2014 r., który oddalił apelację TVN SA.

Przeprosiny zostały opublikowane na stronie internetowej programu „Uwaga” 23 grudnia 2014 r. i szybko z niej zniknęły. W treści oświadczenia napisano, że TVN przeprasza Caritas Archidiecezji Warszawskiej oraz zastępcę dyrektora Barbarę Czarnocką „za naruszenie dóbr osobistych w postaci dobrego imienia poprzez opublikowanie w programie »Uwaga« z dnia 10 lutego 2010 r. nieprawdziwych informacji co do nabycia przez kierownictwo Caritas Archidiecezji Warszawskiej nieruchomości po zaniżonej cenie”. TVN do pierwszych dni stycznia nie usunął jednak ze swojej strony internetowej nierzetelnego reportażu.

« 1 »
oceń artykuł

Zobacz także

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Zapisane na później

Pobieranie listy

Rekalma