Powrót do strony
  • nasze media
  • Kontakt
SUBSKRYBUJ zaloguj się
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
Wiara.pl - Serwis

Warszawski

  • Nowy numer
  • AKTUALNOŚCI
  • OPINIE
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Liturgia
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O diecezji
    • PARAFIE
    • BISKUPI
    • KURIE
    • HISTORIA DIECEZJI
    • VARSAVIANA

Najnowsze Wydania

  • GN 19/2025
    GN 19/2025 Dokument:(9250678,Kościół prawa czy Kościół miłości?)
  • GN 18/2025
    GN 18/2025 Dokument:(9238269,Człowiek jednej roli)
  • GN 17/2025
    GN 17/2025 Dokument:(9228937,Synchronizacja i piękni ludzie)
  • Historia Kościoła (9) 03/2025
    Historia Kościoła (9) 03/2025 Dokument:(9220196,Państwo ze stosów. Czy Francja podłożyła za dużo ognia pod własną historię?)
  • GN 16/2025
    GN 16/2025 Dokument:(9218524,Zwycięzca śmierci)
warszawa.gosc.pl → Warszawskie wiadomości → Tutaj nie odpoczniesz

Tutaj nie odpoczniesz przejdź do galerii

Według legendy Bóg miał powiedzieć Żydom szukającym miejsca na ziemi, by poszli do Polski. Słowo Polin, które znalazło się w nazwie Muzeum Historii Żydów Polskich zawiera te dwa znaczenia: "Polska" lub "tu odpoczniesz". W muzeum w Warszawie na Nalewkach raczej się zmęczysz, ale żałować nie będziesz.

 
Usiądź przy stole zdominowanym przez portrety trojga zaborców, spoglądających na opuszczony, przezroczysty tron króla Polski Tomasz Gołąb /Foto Gość

Przez rynek docieramy do zrekonstruowanego z wielkim pietyzmem 30-tonowego dachu synagogi z Gwoźdźca na Ukrainie, z około 1640 r. W gablotach wokół bimy, czyli podestu, z którego czyta się Torę, wyjaśniona jest podwójna funkcja budynku - modlitewna oraz związana z codziennym życiem gminy żydowskiej.

Tuż obok jakby kaplica, w której poznajemy skomplikowane relacje między Kościołem katolickim i Żydami, oskarżanymi m.in. o mordy rytualne. Przypominana jest postać papieża Benedykta XIV i listy pasterskie biskupów, zabraniające prześladowań Żydów. Tu poznajemy także historię Jakuba Franka, który wraz z 3 tys. zwolenników przeszedł na katolicyzm. Tutaj nie odpoczniesz   30-tonowy dach synagogi z Gwoźdźca na Ukrainie Tomasz Gołąb /Foto Gość

W części Wyzwania nowoczesności poznajemy okres zaborów i rolę, jaką w rewolucji przemysłowej na ziemiach polskich odegrali żydowscy przedsiębiorcy, tacy jak Izrael Kalmanowicz Poznański w Łodzi.

Opowie również, jakim zmianom ulegały tradycyjne żydowskie obszary życia i obrzędy, i jak powstawały nowe ruchy społeczne, religijne i polityczne.

Poznamy obrzędy weselne i zobaczymy także makietę Wielkiej Synaogi na Tłomackiem. Posłuchamy też nagrania śpiewu Gerszona Siroty, głównego kantora tej synagogi.

Tutaj nie odpoczniesz   Żydowska uliczka położona jest dokładnie w historycznej osi ul. Zamenhofa Tomasz Gołąb /Foto Gość

Im bliżej końca wystawy, tym korytarze wystawy robią się ciaśniejsze. Galeria poświęcona okresowi II Rzeczypospolitej, uważanemu – pomimo wyzwań, przed jakimi stanęło młode państwo – za drugi złoty wiek w historii polskich Żydów, zbudowana jest wokół żydowskiej uliczki, której przebieg pokrywa się z historyczną ulicą Ludwika Zamenhofa. Na graficznej osi czasu zostaną przedstawione najważniejsze wydarzenia polityczne dwudziestolecia międzywojennego, wystawa przybliży również żydowski film, teatr i literaturę.

W kawiarni można posłuchać utworów Artura Rubinsteina, nauczyć się tańczyć tango i poznać najważniejsze nurty polityczne tego okresu.

Na antresoli zaś odbyć podróż po Polsce z Żydowskim Towarzystwem Krajoznawczym i poznać życie młodego pokolenia Żydów. Galeria poświęcona Zagładzie jest jedyną, do której dzieci poniżej 12. roku życia mogą wchodzić tylko z rodzicami. Okupacja pokazana oczami Żydów to przede wszystkim opis represji i nieludzkich warunków życia w getcie. Symbolicznym mostem nad ulicą Chłodną wydostajemy się poza getto. W tunelu z metalową posadzką, o którą dudnią nasze własne kroki poznajemy rzeczywistość okupacji i losy Żydów zgładzonych w obozach śmierci. Znajdziemy także świadectwa o Polakach ratujących Żydów, ale także historię Jedwabnego, dzieci uratowanych w polskich zakonach i grupę pni drzew, symbolizujących las w Ponarach pod Wilnem, gdzie rozstrzelano około 100 tys. osób.

Tutaj nie odpoczniesz   Przemawiający Gomułka to esencja antyżydowskiej propagandy Tomasz Gołąb /Foto Gość Losy powojenne ok. 300 tys. Żydów, którym udało się przeżyć, pokazane są w perspektywie dylematu: wyjechać, czy pozostać. Pokazane są telewizory z przemawiającym Władysławem Gomułką i "szczekaczki", które rozsiewały antyżydowską propagandę. Jest Dworzec Gdański, z którego odjechało wówczas wielu Żydów i odradzające się życie żydowskie po 1989 r.

Oficjalne otwarcie wystawy odbędzie się 28 października. W godz. 21-1 w nocy będzie można oglądać wystawę za darmo. Podobnie w kolejne dwa dni, 29 i 30 października w godz. 14-17, ale konieczna jest rezerwacja na stronie www.polin.pl/rezerwacja, albo pod numerem tel. 22 471 03 01. Otwarciu towarzyszyć będzie bogaty program artystyczny i naukowy. Muzeum otwarte będzie codziennie, oprócz wtorków, w godz. 10-18. Bilety: 25 i 15 zł.

  • czytaj także: Polin, czyli tu wypoczniesz
  • obejrzyj: Galeria zdjęć budynku Muzeum
« ‹ 1 2 › »
Tysiąclecie w trzy godziny

WIARA.PL DODANE 21.10.2014 AKTUALIZACJA 31.10.2014

Tysiąclecie w trzy godziny

​4 tys. metrów kwadratowych ekspozycji Muzeum Historii Żydów Polskich zapiera dech w piersiach. I bardzo męczy - nogi i oczy. Aż osiem galerii, przesiąkniętych historią Narodu Wybranego, której nie da się opowiedzieć krótko. Interaktywne panele, głośniki, biografie ukryte w małych artefaktach i zapisane w jidysz - od przybycia Żydów na ziemie polskie, przez złote dla nich czasy średniowiecza, aż po zagładę i emigrację. Dwie godziny to za mało. Ale warto. Zdjęcia: Tomasz Gołąb /Foto Gość  
oceń artykuł Pobieranie..

Tomasz Gołąb

|

GOSC.PL

publikacja 22.10.2014 08:55

1 FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • EKSPOZYCJA
  • MUZEUM HISTORII ŻYDÓW POLSKICH
  • POLIN
  • ŻYDZI

Polecane w subskrypcji

  • Ks. Matuszewski: Zdejmijmy z papieża nieco balastu, jakim są nierealistyczne oczekiwania
    • Rozmowa
    • Wojciech Teister
    Ks. Matuszewski: Zdejmijmy z papieża nieco balastu, jakim są nierealistyczne oczekiwania
  • Czy Jezus został ochrzczony na terenie dzisiejszej Jordanii? Odpowiedzi szukamy w Betanii za Jordanem
    • Świat
    • Szymon Babuchowski
    Czy Jezus został ochrzczony na terenie dzisiejszej Jordanii? Odpowiedzi szukamy w Betanii za Jordanem
  • Domenico Giani: Słowa „Jezu, ufam Tobie” stały się dla mnie kompasem. Szczególnie, gdy nadzieja zdawała się chwiać
    • Rozmowa
    • Ks. Rafał Skitek
    Domenico Giani: Słowa „Jezu, ufam Tobie” stały się dla mnie kompasem. Szczególnie, gdy nadzieja zdawała się chwiać
  • Są już po święceniach, a nadal mają wsparcie rodziców. Matki i ojcowie modlą się za „swoich” księży
    • Dzień Modlitw o Powołania
    • Przemysław Kucharczak
    Są już po święceniach, a nadal mają wsparcie rodziców. Matki i ojcowie modlą się za „swoich” księży
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
  • O nas
    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
  • DOKUMENTY
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
  • KONTAKT
    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • ZNAJDŹ NAS
WERSJA MOBILNA

Copyright © Instytut Gość Media.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgłoś błąd

 
X
X
X